Skal samfundet vide alt om børnenes sind?

Vingesus: I Dragør mærker eleverne historien på egen krop

Kære læser

I dagens nyhedsbrev stiller vi to spørgsmål. Her er det første:

Hvordan føles det at ligge musestille under en presenning på en båd og håbe på, at nazisterne ikke opdager en, så man kan komme over Øresund?

Det er et af de historiske scenarier, som eleverne i Dragør får at mærke på egen krop. Kommunens tre skoler og den lokale ungdomsskole samarbejder nemlig om at lave historiske rollespil for alle årgange, og projektet er nu indstillet til DM i Skoleudvikling.

Og så til dagens andet spørgsmål:

»Hvorfor har vi som samfund behov for at vide alt om hver en lille afkrog af børnenes sind?«

Det er Jan Klint Poulsen, der er far til to og ansat i Københavns Lærerforening, som i dagens debatindlæg stiller sig kritisk an over for et nyt redskab til at måle børns personlige og sociale evner. Et redskab, der på det seneste har skabt debat.

God læselyst!

DET SKAL DU LÆSE I DAG


DEBAT


FIK DU LÆST