0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privat
Foto: Privat

En ny organisering af undervisningen, kan gøre store underværker, lyder det fra lærer Karina Winther.

Dagens tip: Begræns mængden af fælles online-tid

De kommende uger skal stort set alle elever i folkeskolen undervises digitalt. Vi bringer hver dag et tip til forrygende fjernundervisning.

Nyheder

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Ved at skære ned på den tid, som klassen er samlet foran skærmen og modtager fælles beskeder, kan lærere få tid til en tættere dialog med hver enkelt elev, lyder dagens tip.

Karina Winther, lærer og grundlægger af UgeskemaRevolutionen

At frigive mere tid til eleverne kræver blot en anden organisering af undervisningen, mener lærer Karina Winther.

Selv har hun reduceret sin faglige introduktion af nyt stof for klassen til en halv time – om ugen vel at mærke. Resten af tiden arbejder eleverne.

»Det kan udskolingselever selvfølgelig sagtens håndtere, men selv de yngste elever i børnehaveklassen kan arbejde på denne måde,« lyder det fra Karina Winther.

Her er hendes forslag:

  • Som erstatning for den ugentlige introduktion foran tavlen, samles alle foran hver deres computer.
  • Her får eleverne den faglige introduktion til opgaverne på et fælles online-møde eller som små videointroduktioner, de kan se undervejs i løbet af ugen. Du kan kombinere de to muligheder, som det passer bedst for dig.
  • I stedet for at hele klassen skal følges ad, sætter du ugens opgaver ind i et skema, hvor eleverne selv vælger, hvilken rækkefølge de løser opgaverne i. Det øger elevernes motivation.

Er du interesseret i flere gode tips? Så læs gårsdagens fra lærer Lis Zacho, som opfordrer til, at man inviterer kollegaer med ind i sin online undervisning for at få feedback.

Har du et godt tip? Så skriv til redaktion.skolemonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden