0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

It-vejleder og læerr Thomas Dreisig giver dig dagens tip til den gode fjernundervisning.

Dagens tip: Giv eleverne åbne opgaver

De kommende uger skal stort set alle elever i folkeskolen undervises digitalt. Vi bringer hver dag et tip til forrygende fjernundervisning.

Nyheder

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er vigtigt at aktivere eleverne og appellere til deres nysgerrighed og kreativitet. Det hjælper dagens tip dig med, og du kan også se eksempler på et par konkrete opgaver i artiklens nederste faktaboks.

Thomas Dreisig, lærer, it-konsulent og formand for it-vejlederne

»Det er en kunst at få aktiveret eleverne, så de får lavet meningsfulde opgaver og på samme tid trives og lykkes. At bryde med det almindelige skema og at arbejde med åbne opgaver er et godt skridt på vejen,« lyder det fra Thomas Dreisig, der er folkeskolelærer og formand for Danmarks it- og medievejlederforening.

Hans tips til åbne opgaver er:

  1. Lav opgaver hvor eleverne skal samarbejde.
  2. Stil en åben opgave, som kræver, at eleverne skal på opdagelse i verden. Gerne med en modtager. Det kan både være søgninger på internettet og fysiske opgaver med optagelse af billeder, video og lyd eller opbygning af virtuelle verdener.
  3. Opstil succeskriterier for arbejdet, så eleverne ved, hvad de skal, men som ikke lukker for indlevelse og fantasi, og hvor der ikke er et rigtigt svar til læreren.
  4. Lad eleverne vælge formen. En film eller lydoptagelse eller en blanding af flere typer medier kan være lige så god og sikkert også bedre end en skriftlig opgave. Og de er langt sjovere at give feedback på. At arbejde i forskellige apps kan være sjovt og lærerigt. App smashing giver fede produkter. Se evt. mere her.
  5. Lav et kort online møde med eleverne og gennemgå opgaven. Slip dem derefter fri, så de kan komme i gang og være aktive. Opret online grupperum på forhånd, så de ved, hvor de kan samarbejde.
  6. Opret tidsrum hvor de kan få hjælp og sparring. Evt. fordelt på grupperne.
  7. Giv dem god tid til opgaven og lad det være en tværfaglig aktivitet.
  8. Vis de færdige resultater for hinanden og for andre.

Er du interesseret i flere gode tips? Så læs gårsdagens fra Josefine Eiby, stifter af edu21.dk, der beder lærere om at droppe skoleskemaet.

Har du et godt tip? Så skriv til redaktion.skolemonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden