Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningDet hæver både trivsel og undervisning, hvis eleverne får dyrket deres relationer. Dagens tip handler om at bringe eleverne tættere sammen.
Anders Thorsen, lærer på Bagsværd Kostskole
Hvis klassens relationer er gode, er det nemmere at få eleverne til at koncentrere sig om og deltage i undervisningen. Det er især vigtigt nu, hvor meget arbejde foregår i grupper uden opsyn eller derhjemme foran computeren.
Derfor holder lærer Anders Thorsen klassens time for sine elever hver torsdag. Man kan ifølge ham blandt andet:
- Spille ’Tegn og Gæt’.
- Se en film eller spise brunch sammen. Så kan man sludre om, hvordan det går de enkelte elever til fodboldtræning eller ballet.
- Lave en quiz. Anders Thorsen lavede selv en quiz sammensat af elevernes barndomsbilleder. Man skulle så gætte, hvem der var på billedet, og hvem der var hovedpersonen i en bestemt pinlig anekdote.
»Ellers bliver det så kedeligt, koldt og ’effektivt’ det hele. Vi mister noget af det, vi har sammen, når vi ikke ses. Vi mister noget af det, der er hyggeligt. Men niveauet falder også i undervisningen, når relationerne ikke bliver dyrket. Det er nemmere at lære, når man har det godt med dem, man skal lære med,« siger han.
Er du interesseret i flere gode tips? Så læs fredagens fra it-konsulen og lærer Thomas Dreisig, der opfordrer lærere til at stille eleverne åbne opgaver.
Har du et godt tip? Så skriv til redaktion.skolemonitor@pol.dk.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Skriv kommentar