0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix

Hierarkier skal nedbrydes, vaner skal ændres og skolerne bliver mere selvstændige, siger Esbjerg-direktør om ny ledelsesstruktur.

Frihedskommune dropper skolechef: Skolelederne får helt sikkert mere ansvar

I tre år får Esbjerg total frihed på skoleområdet, og derfor sparer de skolechefen væk. Formålet er at nedbryde hierarkier, sætte skolerne fri og give skolelederne mere ansvar, siger direktør for Børn og Kultur Jørn Henriksen. Men beslutningen møder også kritik.

Nyheder

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Esbjerg er den ene af to kommuner, der i de næste tre år får helt frie tøjler på skoleområdet.

Kommunens folkeskoler skal i omfattende grad fritages fra såvel statslige som kommunale krav, og det betyder med andre ord, at der fremover skal være markant mindre central styring.

Fra december vil frihedsforsøgets første initiativ kunne aflæses direkte i kommunens organisationsdiagram. Esbjerg ansætter nemlig ikke en ny skolechef, når den nuværende stopper ved udgangen af november.

Det her er vores signal om, at vi er klar til at nedbryde nogle af de hierarkier og mønstre, der traditionelt er i skolen

Skolechefens opgaver bliver i stedet fordelt mellem de tilbageværende områdechefer, så den nuværende chef for kulturområdet også får ansvaret for blandt andet folkeskolerne.

Men ansvaret og opgaverne vil alligevel ikke helt være de samme.

Forvaltningen skal nemlig bestemme mindre og skolens ledere, personale, forældre og elever skal sammen bestemme mere, og det kræver et opgør med vanetænkning i den øverste ledelse, siger Jørn Henriksen, der er børne- og kulturdirektør i Esbjerg Kommune.

»Jeg og hele min chefgruppe skal bedrive ledelse på en helt ny måde, og det her er vores signal om, at vi er klar til at nedbryde nogle af de hierarkier og mønstre, der traditionelt er i skolen,« fortæller direktøren.

Tanken er, at skolerne fremover selv skal arbejde med udvikling på en måde, »der passer lokalsamfundet bedst med deres elever, forældre og medarbejdere,« fortæller direktøren, og forvaltningens rolle »skal være mere faciliterende og inkluderende«.

Jørn Henriksen ser store perspektiver i frihedsforsøget.

»Vi har fået en fantastisk chance for at vise, hvordan en god skole kan udvikle sig. Det skal gerne kunne danne grundlag for lovændringer, der kan skabe forandringer på andre skoler. Det er et stort privilegium,« siger han.

Skolemonitor har bedt Jørn Henriksen uddybe, hvordan beslutningen om ikke at genansætte en skolechef kan understøtte frihedsforsøget, og hvad det konkret indebærer for skolerne, forvaltningen, politikerne og ikke mindst ham selv.

Skolerne får mere ansvar

På papiret er der ingen opgaver, der forsvinder med skolechef-titlen. De bliver blot omfordelt. Og derfor bliver beslutningen også kritiseret. Den lokale formand for skolelederforeningen frygter, at der kommer til at mangle en leder, som har sit primære fokus på folkeskolen, siger han til JydskeVestkysten.

Men hvis opgaverne blot bliver omfordelt, hvad er det så, der bliver anderledes?

For det første er det slut med at udarbejde centrale strategier hen over hovedet på skolerne.

»Vi vil ikke længere udvikle strategier på et forvaltningsniveau, som fortæller skolerne, hvordan de skal arbejde. Det skal de selv gøre fremover,« fortæller Jørn Henriksen.

Det bliver svært at lade være med at blande mig. Du kan tro, at der er mange vaner, der skal ændres

Det er ellers traditionelt sådan, forklarer direktøren, at strategier udvikles i forvaltningen inden for rammerne af den overordnede børne- og ungepolitik. Den skal skolechefen så præsentere for skolelederne, og så skal skolerne og personalet omsætte den strategi til virkelighed.

Som eksempel har Esbjerg Kommune for nyligt vedtaget en såkaldt STEAM-strategi, som står for Science, Technology, Engineering, Arts og Math.

Strategien har været undervejs i halvandet år, men der har ikke været en eneste skoleleder med i udviklingen, som direktøren og skolechefen har stået for sammen med en række konsulenter og forskere.

»Det er den normale måde, at strategier udvikles. Når den så er færdig, sender vi materialet ud til skoler og beder dem om at arbejde med det, som vi har lavet og selv synes er fantastisk. Det skal vi bort fra. Det skal skolerne selv lave i samarbejde med medarbejderne,« siger Jørn Henriksen.

Det er dog lettere sagt end gjort.

»Jeg må jo erkende, at det, lærerne, pædagogerne og lederne så udvikler, måske ikke ender helt, som vi synes, det burde gøre. Og det bliver svært at lade være med at blande mig. Du kan tro, at der er mange vaner, der skal ændres,« siger Jørn Henriksen.

Skolelederne får mere ansvar

For det andet betyder beslutningen om at spare skolechefen væk, at der stilles helt nye krav til samarbejdet mellem kommunalbestyrelsen og skolerne.

Samarbejdet skal være tættere, og der er lagt op til, at politikerne jævnligt skal mødes med skolen og dens aktører.

»Det kan være med lederen, lærerne, forældrene og eleverne. Politikerne skal fremover have den samtale, det skal hverken jeg eller en skolechef. Jeg sidder med på sidelinjen, men jeg sidder ikke for bordenden,« siger Jørn Henriksen.

Det kan lyde underligt, men det er jo netop, fordi vi prioriterer skolen højere

Direktionen skal vænne sig til at bestemme mindre, og det skal politikerne også. Men hvem bærer så ansvaret, hvis noget går galt?

Jørn Henriksen, risikerer man ikke at ansvaret falder ned mellem to eller flere stole?

»Jo, og vi skal passe på med, at det ikke bliver sådan, at vi spiller bolden frem og tilbage. Vi skal have skolelederne meget tættere ind i et ledelsesrum.«

Får skolelederne i Esbjerg så mere ansvar?

»Ja, det er helt sikkert. Men vi er nødt til at løfte opgaven i fællesskab. Det kræver en langt større vidensdeling, og det er skolerne ikke så gode til i dag. Lederne skal dele deres erfaringer, men det skal ikke være pralemøder. Der skal være plads til at erkende, når noget har været svært og har mødt modstand.«

Organisationsdiagrammet er jo ofte et udtryk for kommunens prioriteter, og hvis det er sandt, så ser det ud til, at I nu ikke længere prioriterer skolen. Hvad vil du sige til sådan en kritik?

»Det kan lyde underligt, men det er jo netop, fordi vi prioriterer skolen højere. Vi frigør også nogle ressourcer, og de ressourcer skal kastes ind i skolernes arbejde, og jeg vil personligt investere meget af mit fokus i forsøget. Det har jeg også fortalt borgmesteren og kommunalbestyrelsen. Det overlader jeg ikke bare til andre,« siger Jørn Henriksen og tilføjer så hurtigt:

»Ikke fordi jeg skal styre det, men fordi jeg vil signalere, at vi står sammen om det her.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden