0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det er bekymrende, at social arv stadig slå igennem, siger undervisningsordfører Jens Joel (S).

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny rapport vækker bekymring: »Vi har stadigvæk en folkeskole, som er for dårlig til at rumme alle elever«

Børn fra lavtuddannede hjem trives dårligere i folkeskolen end børn fra højere uddannede hjem, viser ny rapport.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Man skal ikke lede længe for at kunne indsamle en bred vifte af undersøgelser, der tilskriver den sociale baggrund en central rolle for ens faglige kunnen og vej gennem uddannelsessystemet.

Nu peger en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd på, at den også påvirker elevers trivsel i folkeskolens 4. til 9. klasse.

Tænketankens analyse viser, at børn af ufaglærte forældre generelt trives dårligere, oftere har ’ondt i maven’ og med større sandsynlighed bliver mobbet, hvis man sammenligner dem med børn af højere uddannede forældre. Ifølge chefanalytiker bag analysen Mie Dalskov Pihl kan konklusionen koges ned til dette: Jo længere uddannelse din mor og far har, desto bedre trives du i folkeskolen.

Ifølge analysen angiver 37 procent af elever med akademisk uddannede forældre at have den højeste trivsel i skolen. Kun 27 procent børn af ufaglærte forældre oplever det samme. Det er især den faglige og sociale trivsel, hvor lavtuddannede forældres børn er bagude. Samtidig viser analysen den omvendte tendens, når det kommer til, hvorvidt eleven finder undervisningen inspirerende og lærerne støttende.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Vil du lære os bedre at kende?

Prøv Skolemonitor uforpligtende i 14 dage

Prøv nu

Forsiden