0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

Ny OECD-rapport viser, at Danmark har en udfordring med børn med indvandrerbaggrund.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny rapport: Børn med indvandrerbaggrund er mere isoleret på skoler i Danmark end i andre lande

Danmark kommer ind på en andenplads over OECD-lande, viser en ny international rapport om det danske uddannelsessystem

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I Danmark er børn med indvandrerbaggrund mere koncentrerede på bestemte skoler end i andre OECD-lande.

Det viser en ny international rapport, skriver Børne- og Undervisningsministeriet.

Derudover taler en større andel af eleverne ikke dansk i hjemmet, og udfordringerne bliver kun større, hvis skolekammeraterne heller ikke taler dansk sammen i frikvartererne.

Undersøgelsen viser generelt, at der er behov for mere støtte til elever med indvandrerbaggrund i de danske skoler. Der kan nemlig måles en faglig kløft mellem etnisk danske skoleelever og elever med indvandrerbaggrund. Det er særligt i læsning, hvor elever med indvandrerbaggrund klarer sig dårligere i Danmark sammenlignet med andre lande.

»Det er et problem for hele samfundet, hvis vi ikke møder hinanden på kryds og tværs i skolen. Det går ikke, at børn med indvandrerbaggrund halter efter fagligt, og at vi ser så stor en etnisk opdeling i vores skoler og også på ungdomsuddannelserne. Det skader fællesskabet og sammenhængskraften og skaber grobund for parallelsamfund,« lyder det fra undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) i pressemeddelelsen.

På den gode side viser rapporten, at danske skolelever generelt klarer sig godt fagligt, og danske børn er glade for at gå i skole. Sammenlignet med andre lande er der kun få danske elever, der går et skoleår om.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden