0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jesper Houborg
Foto: Jesper Houborg

Tenna Forchhammer (th) og Caroline Slott fra 8A på Svebølle Skole i Kalundborg holder frikvarter. I Kalundborg Kommune er det hver fjerde folkeskoleelev, der ikke består dansk og matematik til afgangsprøverne. På Svebølle Skole var det 18 procent af eleverne sidste år.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hver tiende skoleelev dumper i dansk og matematik

Kortlægning af tre års afgangsprøver viser, at det i flere kommuner er op mod hver femte elev, der dumper. Hverken reformer eller økonomiske gulerødder har hjulpet på statistikken.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hvert år dumper 5.000 elever folkeskolens afgangsprøve i dansk og matematik. Dermed mister knap hver tiende elev adgangsbilletten for at komme ind på en ungdomsuddannelse. De 5.000 elever er både elever på frie grundskoler, efterskoler og folkeskoler.

Det viser en analyse fra Dansk Industri, der også viser, at der er store kommunale forskelle . I Langeland Kommune er det 21 procent af eleverne, der ikke består de to fag, og kun to procent i Hørsholm. Isoleret set er det 242 folkeskoler ud af 1.084, hvor mere end ti procent af eleverne ikke består de to fag ved afgangsprøven. Det er et problem for samfundet, siger underdirektør i DI Mette Fjord.

»Hvis vi efterlader 5.000 mennesker hvert år på perronen, fordi de ikke er i stand til at bestå dansk og matematik til folkeskolens afgangseksamen, har vi altså et problem. Hvis vi ikke får løftet de her unge mennesker, der knækker nakken, kommer de måske aldrig videre,« siger hun og tilføjer, at danske virksomheder har brug for kvalificerede medarbejdere.

Hverken folkeskolereformen i 2014 under Thorning-regeringen eller Løkke-regeringens skolepulje, der stillede skoler med mange lavt præsterende elever en økonomisk bonus i sigte, hvis de kunne løfte niveauet, har tilsyneladende hjulpet på tallene, der lå på et tilsvarende niveau for fem år siden.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolemonitors abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skolemonitor, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden