0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ny digital udstilling om skolens rolle før genforeningen

En ny digital udstilling fortæller, hvordan skolerne sikrede dannelsen af trofaste, fædrelandskærlige borgere før genforeningen i 1920. Her kan du se den.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Da Sønderjylland blev genforenet med Danmark i 1920, skete det efter næsten seks årtier med konflikter mellem Danmark og først Preussen, der senere blev til Tyskland.

Det skete efter en tid, hvor der på både den danske og tyske side af grænsen havde været fokus på skolens rolle i udformningen af fremtidens borgere.

Nu sætter en ny digital udstilling ser nærmere på fokus på de anskuelsestavler, lærerne præsenterede eleverne for, den litteratur, der var med til at forme elevernes fædrelandsforståelse og den nationale fædrelandshistorie, der skulle sikre de kommende generationers tilknytning til Danmark.

Udstillingen bærer navnet ’Hvor går grænserne?’, og den er produceret af Skolehistorie i et samarbejde med Aarhus Universitet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolemonitors abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skolemonitor, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden