0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Hartmann Schmidt
Foto: Jens Hartmann Schmidt

Danmark går glip af vigtig viden om kvaliteten af vores dagtilbud, når der bruges så relativ få penge på forskning af området, siger børneekspert Per Schultz Jørgensen.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Det er virkelig overraskende«: Danmark får baghjul i forskning på børneområdet

Ekspert kalder det sløjt, at Danmark ikke forsker mere i børn. Forskningsminister erkender problemet.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Knap halvanden procent. Så lidt bruger Danmark af de offentlige forskningsudgifter på at forske i vuggestuer, børnehaver og skole. Det svarer til 315 millioner kroner ud af 24,6 milliarder kroner. Ser man alene på daginstitutionsområdet, bruger Danmark 76 millioner kroner om året. Her er forskningen primært om børnehavebørn og kun lidt om vuggestuebørn. Det viser en ny analyse, som IRIS Group har lavet for Rådet for Børns Læring, der er statsfinansieret, og som blandt andet rådgiver børne- og undervisningsministeren.

De seneste 7-8 år har både forskere og politikere ellers igen og igen understreget, hvor vigtige de første år af et barns liv er for resten af livet. Og Mette Frederiksen (S) gik til valg på at ville være børnenes statsminister.

Tallene er fra 2018, men ifølge Rådet for Børns Læring fraviger de ikke fra årene før og efter.

»315 millioner kroner er meget, meget få penge til så vigtigt et område. Det er virkelig overraskende, at vi ikke interesserer os mere for at forske i, hvad der virker, og hvad der ikke virker i vores dagtilbud og skoler. Vi har til dato ikke rigtig interesseret os for at søge viden om kvaliteten af vuggestuer og børnehaver,« siger Charlotte Rønhof, der er formand for rådets formandskab.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolemonitors abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skolemonitor, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden