0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tobias Selnæs Markussen/Ritzau Scanpix
Foto: Tobias Selnæs Markussen/Ritzau Scanpix

Alt for meget tid går med overflødige møder og ligegyldig administration, mener filosof Filosof Anders Fogh Jensen, som sammen med antropolog Dennis Nørmark taler på årets Sorø-møde.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Filosof blæser til kamp mod overflødige møder og ligegyldige opgaver: »Skolen har brug for fred«

Der bliver brugt for meget tid på unyttigt arbejde i skolen, mener filosof Anders Fogh Jensen, som skal tale på årets Sorø-møde. Han opfordrer lærere til at arbejde mindre.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Opgaver, der skal dokumenteres. Nye tiltag, der skal implementeres. Projekter, der - dødfødte eller ej - skal gennemføres. Og tid, der bare forsvinder. Lyder det bekendt?

Pseudoarbejdet breder sig ind i undervisningssektoren og stjæler lærere, pædagoger og skolelederes tid, mener filosof Anders Fogh Jensen. Sammen med antropolog Dennis Nørmark har han skrevet bogen ’Pseudoarbejde – hvordan vi fik travlt med at lave ingenting’, og lørdag holder de to oplæg på årets Sorø-møde om det meningsløse arbejde, der spreder sig i disse år.

»Lærernes arbejde bliver mere og mere fyldt med administration, møder og dokumentation. Det betyder ikke, at de laver noget, de ikke skal. De gør lige præcis det, de skal. Men det er formentlig ikke dér, de finder mest mening,« siger Anders Fogh Jensen.

Pseudoarbejde handler om, at medarbejderen ikke kan udføre sin kerneopgave, og det er der en anseelig risiko for i skolen, vurderer han.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolemonitors abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skolemonitor, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden