0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Emil Helms/Ritzau Scanpix
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Arbejdstidsaftalen har været til afstemning blandt lærerforeningens medlemmer, og de har stemt ja.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forsker efter lærernes 'ja' til arbejdstidsaftalen: Lærerne vil mærke det her helt ude på skolerne

Ifølge arbejdsmarkedsforsker Nana Wesley Hansen vil lærernes arbejdstidsaftale skabe forandringer, der kan mærkes i mange læreres hverdag.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Lærerne har fået en arbejdstidsaftale.

Stemmerne blandt de stemmeberettigede i DLF har fordelt sig, og 67,2 procent har vendt tommelfingeren opad. Stemmedeltagelsen var på 77,8 procent.

Ifølge Nana Wesley Hansen, der er lektor og arbejdsmarkedsforsker på FAOS-instituttet på Københavns Universitet, kan aftalen vise sig at gøre hele folkeskolen bedre.

»Det her er afslutningen på et konfliktfyldt forløb, som har haft negativ betydning for mange læreres arbejdsglæde og folkeskolen generelt. Så det her er hjerteblod for mange, og det er et afgørende første skridt på vejen til at få løftet folkeskolen,« siger hun og kalder aftalen »helende for det forløb, lærerne og folkeskolen har været igennem,« hvis man vel at mærke kan få samarbejdet til at fungere.

Vi mangler nemlig stadig at se, hvordan aftalen kommer til at fungere rundt omkring i landet, påpeger hun.

Det her er hjerteblod for mange, og det er et afgørende første skridt på vejen til at få løftet folkeskolen

»Det er helt sikkert, at aftalen først skal ud og leve på arbejdspladserne, det er vigtigt at sige. Det er en anden type aftale, end man har set tidligere - også blandt lærerne, men den har nogle aspekter, der bliver spændende at følge,« siger hun.

Hun nævner blandt andet, at aftalen indeholder det såkaldte samarbejdsspor, der handler om, hvordan man skal inkludere de lokale lærerkredse og tillidsrepræsentanter i arbejdet med at udvikle skolen.

En sikring for de hårdtprøvede

Det er især de kommuner, hvor lærerne har arbejdet under lov 409, og hvor økonomien har været stram, der vil kunne mærke en forskel, siger Nana Wesley Hansen.

»Lærerkommissionen pegede på, at samarbejdet på nogle skoler og i nogle kommuner fungerer virkelig godt. Andre steder er historien en anden, og jeg tror, at aftalen især vil lægge en bund de steder, hvor samarbejdet ikke har fungeret godt,« siger hun.

Hun kalder det »bemærksesværdigt,« at alle de lokalaftaler, som 86 af landets 98 kommuner har lavet, ikke bliver ophævet af arbejdstidsaftalen.

Man kan udvikle lokalaftalerne fremadrettet og styrke det samarbejde, som allerede foregår

»Før lov 409 havde man en rammeaftale, og så kunne man forhandle yderligere tiltag lokalt, men da lockouten og konflikten kom, røg lokalaftalerne ud med badevandet. Det er ikke tilfældet denne gang, og det betyder, at man kan udvikle lokalaftalerne fremadrettet og styrke det samarbejde, som allerede foregår,« siger hun.

Her kan du i øvrigt se, hvilke kommuner der ikke har en lokalaftale.

Vil virke på skoleniveau

Nana Wesley Hansen adskiller aftalens tiltag i to kategorier: Dem, der sker på kommuneniveau, og dem der sker på skoleniveau.

Når man ser på aftalens tiltag på skoleniveau, er der særligt to tiltag, som Nana Wesley Hansen forventer vil kunne mærkes i lærernes hverdag.

»Her er det vigtigt, at der skal være et forpligtende samarbejde med tillidsrepræsentanten, og at man i nogle tilfælde skal høre hele lærergruppen, før man som leder tager en beslutning. Det tror jeg virkelig, er der, hvor lærerne vil mærke aftalen mest,« siger hun.

Hun peger blandt andet på den del, der handler om opgaveoversigten, som skal udleveres senest fem uger før normperiodens begyndelse. Altså skal lærerne vide, hvilke opgaver der venter dem i løbet af skoleåret.

Nana Wesley Hansen hæfter sig også ved bestemmelserne omkring forberedelse og forberedelsestiden, der blandt andet ikke må planlægges, så det ligger i lærernes pauser.

På kommuneniveau er det også vigtigt, at lærerkredsen bliver inviteret med ind til drøftelser om, hvorvidt der er rimelige økonomiske rammer i de enkelte kommuner.

»Der er stor forskel på økonomien i kommunerne, og i nogle kommuner, der ikke har de store ressourcer, har lærerne følt, at presset fra økonomien er røget over på arbejdstiden,« siger Nana Wesley Hansen.

Et helende forløb

Perpektiverne i en arbejdstidsaftale er mange. Det kan både give nye rettigheder til landets lærere rundt omkring i landet. Men det kan også have en større effekt på folkeskolen som helhed - og i sidste ende hele det danske arbejdsmarked, mener Nana Wesley Hansen.

Forløbet omkring lærernes arbejdstid har nemlig spillet en kæmpe rolle for hele arbejdsmarkedets overenskomstforhandlinger og det danske aftalesystem.

»Det der skete i 2013 var noget, vi aldrig havde set før, nemlig en frigørelseskonflikt, hvor arbejdsgiverne spillede meget aggressivt ud og lavede en lockout,« siger hun og påpeger, at der nu kan komme mere fokus på andre ting, når parterne igen mødes til OK21.

»Jeg ved godt, at lærernes arbejdstid er meget vigtigt, men der kan også være andre ting, der får fokus under overenskomstforhandlingerne nu. Et stort problem er ryddet af vejen, og det giver rum til at tænke.«

Du kan få overblik over hele arbejdstidsaftalen her.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden