0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

21.000 elever er meldt til Novo Nordisk-støttet naturprojekt

Et naturvejleder-projekt nyder stor opbakning inden det nye skoleår. Fokus er på elevernes egen nysgerrighed over for naturen frem for lærernes undervisning.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Når det nye skoleår begynder, vil tusindvis af elever i 0.-3. klasser drage ud i naturen for at undersøge myrer, bænkebidere og regnorme. 21.000 elever er nemlig tilmeldt til at arbejde med en ny metode, Mikroforskermetoden, som for første gang rulles ud i stor skala i hele Danmark.

Mikroforsker er et nyt element i Naturvejledning Danmarks projekt Krible Krable. Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden.

I sin enkelthed går mikroforskermetoden ud på, at børnene selv styrer. I stedet for at læreren instruerer, tager undervisningen udgangspunkt i børnenes egne spørgsmål: Har regnorme øjne? Kan bænkebidere spises? Hjælper myrerne hinanden? Svarene, som eleverne kommer frem til, behøver ikke nødvendigvis at være korrekte. Det er processen, der er i centrum, og lærernes opgave er i stedet at vejlede børnene i processen.

»Vi er jo vant til at svare børnene prompte, når de stiller et spørgsmål. Men her skal vi være bevidste om at give slip og støtte eleverne i at reflektere og arbejde videre med deres egne spørgsmål. Underviserne får en ny rolle som understøttende og guidende for eleverne i deres arbejde med at finde svarene,« fortæller projektleder for Mikroforskerprojektet, naturvejleder Kari Hald, i en pressemeddelelse.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolemonitors abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skolemonitor, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden