0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Hartmann Schmidt
Foto: Jens Hartmann Schmidt

Der er blevet eksperimenteret med undervisningens form og indhold på mange af landets folkeskoler siden genåbningen af skolerne. Blandt andet her på Lyngholmskolen i Farum.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Partier vil ændre folkeskolen efter coronaerfaringer

Partier vil ændre folkeskolen efter coronaerfaringer. SF foreslår, at skoledagen gøres en time kortere, og skoleskemaet bliver mere fleksibelt.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Undervisning udenfor, små hold med 10-12 elever, kortere og mere varieret skoledag og mere kontakt med læreren. Efter genåbningen af folkeskolen er meget anderledes. Der er ikke lavet undersøgelser af, hvad coronaskolen betyder for elevernes læring og trivsel. Men fornemmelsen derude er, at den mange steder har givet gladere børn og færre konflikter.

SF foreslår nu, at man bruger erfaringerne til at ændre folkeskolen i retning af mindre undervisningstid og mere kvalitet. Partiet ønsker forhandlinger efter sommeren om en en time kortere skoledag for alle elever.

»Det, jeg hører fra skolerne, er, at der er færre konflikter, og at eleverne bliver hurtigere færdige med opgaverne og stryger igennem bøgerne, fordi der er tid til den enkelte elev, og børnene er gladere,« siger SF’s undervisningsordfører, Jacob Mark.

Siden folkeskolereformen trådte i kraft i 2014, har der været debat om effekten af den længere skoledag. Blandt andet viste den sidste følgeforskning fra januar i år, at elevernes faglige resultater ikke er forbedret, mens der er en lille, men ikke entydig fremgang at spore i elevernes trivsel.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolelivs abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skoleliv, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden