0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Finn Frandsen / Politiken / Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen / Politiken / Ritzau Scanpix

Erfaringer fra coronakrisen skal bruges til at videreudvikle folkeskolen, siger Thomas Gyldal Petersen fra KL.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kommuner vil lære af nødundervisning under coronakrisen

KL vil indsamle erfaringer med holdinddeling, kortere skoledage og udendørs undervisning.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kortere skoledage, undervisning i mindre hold og mere vægt på udendørs aktiviteter.

Det er nogle af de ting, der har kendetegnet undervisningen på landets skoler under coronakrisen.

Nu vil Kommunernes Landsforening (KL) samle erfaringerne ind og se, om nogle af tiltagene kan videreføres i tiden efter corona.

»Fra KL’s side vil vi meget gerne gå ind i en diskussion omkring videreudviklingen af folkeskolen på baggrund af de erfaringer, vi hver især har gjort os - med et åbent sind og prøve at finde de bedst mulige løsninger for fremtidens skole.«

Det siger Thomas Gyldal Petersen (S), formand for børne- og undervisningsudvalget i KL, til fagbladet Folkeskolen.

Formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, efterlyser ifølge bladet en national erfaringsindsamling.

Han har indkaldt parterne omkring skolen til en drøftelse af, hvilke elementer af den nuværende undervisning der med fordel kan bringes videre.

Da coronakrisen brød ud, blev skolerne lukket ned i midten af marts.

I stedet blev der indført hjemmeundervisning for alle klassetrin.

I midten af april blev skolerne genåbnet for de mindste klasser. 18. maj blev det muligt for 6. – 10.-klasserne at vende tilbage.

Men undervisningen er langtfra, som den plejer at være.

Den har fortsat karakter af nødundervisning og består af en kombination af klasse- og hjemmeundervisning.

En af de ting, man ifølge udvalgsformanden fra KL måske kan lære af, er holddeling.

»Vi ved allerede fra den normale hverdag, at eksempelvis brug af holddeling - måske endda på tværs af klasser - kan skabe et undervisningsindhold og dynamik, der giver noget andet. Det handler så om, at vi skal udnytte den viden inden for de økonomiske vilkår, vi har,« siger Thomas Gyldal Petersen til bladet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden