0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Der bliver tænkt kreativt ude i skolerne, og børnene har færre konflikter, lyder det fra skoleledernes formand, Claus Hjortdal.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hjortdal: Det bør vi lære af coronakrisen

Skolelederforeningen har inviteret KL, undervisningsministeren og partierne bag skolereformen til et møde for at drøfte, hvordan coronaerfaringerne kan fortsætte i skolen fremover.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den nye og anderledes skoledag er ikke kun en udfordring. Den indeholder også mange muligheder, og dem skal vi lære af, når hverdagen på et tidspunkt vender helt tilbage.

Sådan lyder det fra skoleledernes formand, Claus Hjortdal.

For eksempel lægger de mange timers udeskole op til at tænke kreativt, og eleverne trives med at være i mindre grupper. Derfor gælder det om at kombinere den undervisning, skolerne laver nu under coronakrisen, med den mere færdighedsorienterede undervisning, der var under skolelukningen, mener Hjortdal.

»Hvis vi kan kombinere de to ting, lykkes vi med mange ting. Vi oplever børn, der ikke har konflikter, vi oplever børn, der kommer glade i skole og går glade hjem igen,« siger han til DR.

I et interview med Politiken Skoleliv har Hjortdal i begyndelsen af coronakrisen peget på, at lærerne er begyndt at tænke ud af boksen.

»Vi skal huske at være nysgerrige på det og lade os blive draget af det her, for skolen bliver aldrig den samme, og det skal vi udnytte til vores fordel,« sagde skoleledernes formand dengang.

De nye sundhedsmæssige retningslinjer har desuden hjulpet flere skoler med at leve op til folkeskolelovens krav om mere bevægelse i skoledagen.

Skolelederforeningen har nu inviteret KL, undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) og partierne bag skolereformen til et møde for at drøfte, hvordan coronaerfaringerne kan bruges i skolen fremover.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden