0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Niels Hougaard
Foto: Niels Hougaard

Alexander von Oettingen har haft svært ved at sove under coronakrisen, men han er også blevet klogere, siger han.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvad kan vi lære af coronakrisen? Pandemien kræver mere fra vores lærere, mener von Oettingen

Først troede Alexander von Oettingen, at coronaen ville give ham tid til at skrive bøger. Nu sover han dårligt, fordi bekymringerne fylder. Men han har også lært noget. Pandemien har vist ham, at den digitale undervisning har store mangler, og en galopperende eksklusion stiller nye krav til lærerne. Politiken Skoleliv har spurgt prorektoren, hvad vi kan lære af krisen.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Alexander von Oettingen, hvad kan vi lære af coronakrisen?

»Jeg troede, at it kunne løse mange ting, men det har vist sig, at de digitale teknologier ikke er komplekse nok til at håndtere sådan en hverdag, som vi har haft. Man kan ikke bare omstille uddannelser og studieadministrationen fra offline til online.«

»Der findes jo en forestilling om, at man kan intensivere læring gennem digital teknologi og læringsplatforme. Men det kan ikke erstatte den konkrete dialog i undervisningen. Især for undervisningen i folkeskolen, hvor eleverne ikke bare skal tilegne sig viden, men også lære, hvad det vil sige, at de lærer noget nyt. Derfor er den konkrete dialog på klassen vigtig. Det digitale kan kompensere for dele af undervisningen, men det er ikke et alternativ, og det kan slet ikke intensivere læring.«

Kræver det en anden slags lærere, at vi har været igennem en pandemi?

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolelivs abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skoleliv, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden