0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skoleleder Christian Hyllum Heltoft viser rundt i en af skolens nest-klasser. Katrinebjergskolen har haft stor succes med inklusionsarbejdet på grund af nest.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Aarhus tog inklusionen med hjem fra New York: Nest-klasser hæver faglighed og trivsel

I Aarhus har de såkaldte nest-klasser vundet indpas og vendt kommunens inklusionsindsats på hovedet med enkle principper importeret fra de offentlige skoler i New York. Nest-klasserne leverer gode resultater, og så er de uden ekstra udgifter for kommunerne. Skoleleder mener, at pædagogikken kan udbredes til hele landet.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Katrinebjergskolens leder, Christian Hyltoft Hellum, havde med egne ord kriller i maven.

Den aarhusianske skole havde lige fået vendt udviklingen og var begyndt at tiltrække elever fra distriktet. Og nu satte man alt på et bræt: Skolen skulle trykteste en ny type skoleklasser, der havde haft stor succes på inklusionsindsatsen i New York Citys offentlige skoler.

Men de såkaldte nest-klasser var aldrig tidligere blevet indført uden for Det Store Æble, så skolelederen husker følelsen af at sætte noget på spil.

»Jeg kunne fra starten se, at det her kunne skubbe til hele inklusionsindsatsen. Men jeg tænkte også ’puha, nu skal vi til at fortælle forældrene, at vi skal have otte børn med autisme ind i to børnehaveklasser’. Der var en risiko for, at det kunne gå grueligt galt, fordi debatten om inklusion jo ikke altid er lige rar,« siger han.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolelivs abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skoleliv, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden