0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kom med til digital undervisning i 0. klasse: »Jeg kan godt se på din mund, at du taler, men du er lidt svær at høre«

Skorpeskolen i Nordsjælland har knækket koden til fjernundervisning. Men selv om det fungerer, frygter lærer Rikke Vinter, at skolelukningen vil påvirke elevernes udvikling langt op i klassetrinene.

Nyheder

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Ding dong.

Det er lyden af en elev, der logger på det digitale mødested, Zoom.

»Godmorgen Asta-Caroline,« siger lærer Rikke Vinter, da pigen dukker frem på skærmen.

Ding dong.

»Godmorgen Adam, har du haft en god weekend?«

Ding dong.

»Godmorgen Hugo. Hov Hugo, du har ikke nogen lyd på.«

Ding dong. Ding dong, ding dong, ding dong.

En for én logger de 20 elever i 0. klasse på Skorpeskolen på Zoom, nogle med morgenhår, nogle ved køkkenbordet, andre i gamerstole på hjemmekontoret eller på børneværelset med køjesenge som bagtæppe. En pige sidder i bilen på vej til nødpasning i SFO’en, hendes lyd driller lidt.

»Jeg kan godt se på din mund, at du taler, men du er lidt svær at høre,« siger Rikke Vinter.

Det er mandag, og skolerne går officielt ind i den tredje uge med tomme klasseværelser. Til gengæld er der fyldt i det digitale klasserum på Zoom, hvor en sand kakofoni af børnestemmer, skraben og rumsteren er brudt ud.

Lærer Rikke Vinter ser dog ikke ud til at tage sig af den voldsomme skramlen i mikrofonen. Børnene får lov til at smånynne og fumle rundt et par minutter.

Og så med ét bliver der tyst.

Rikke Vinter har trykket på mute-knappen, og kun hendes stemme kan høres. 0. klasse, siger hun med myndig stemme og kigger ind i kameraet, alt legetøj skal væk. Det gælder også, hvis man sidder med en teske eller en bamse, tilføjer hun.

»Nu skal I høre, hvad vi skal i dag,« siger Rikke Vinter.

Fælles om karse

Rundt om i landet kæmper skoler med at få fjernundervisning til at fungere. På Skorpeskolen, som er en privatskole i Hellebæk lidt nord for Helsingør, ser de ud til at have knækket koden. Her møder børnene hver morgen ind til undervisning på Zoom, og det har de gjort siden første dag under skolelukningen.

»Vi kastede vi os ud i det, og alle børn kom faktisk på,« fortæller Rikke Vinter.

Jeg bliver den suverænt styrende i Zoom-lokalet. Jeg muter børnene, når det passer mig

Efter at statsminister Mette Frederiksen (S) bogstaveligt talt lukkede Danmark ned onsdag 11. marts, brugte lærerne på Skorpeskolen torsdag og fredag på at lære Zoom at kende. De fik en introduktion til teknikken og programmets muligheder, men selve den digitale undervisning har lærerne selv måttet finde ud af hen ad vejen. Og siden har de to gange om ugen mødtes på Zoom for at udveksle erfaringer. For eksempel at det er en god idé at sidde i øjenhøjde, og at det er en fysisk umulighed at styre tropperne i 0. klasse uden en mute-knap.

Lektionerne er stadig omkring 45 minutter, og der foregår faktisk undervisning, understreger Rikke Vinter. Eleverne får en ugeplan, og i denne uge skal 0. klasse f.eks. beskæftige sig med påsken, og derfor har hun forberedt en video, klassen skal se her mandag morgen.

»Er der nogen herinde, der ved, hvad karse er?« spørger Rikke Vinter ud i den digitale sfære. Karl-Emil bliver unmuted, så han kan svare. Noget grønt noget, der er nemt at få til at gro, mener han.

Rikke Vinter viser klassen sin karsevideo, hvor hun sår karse i både vat, jord og en – nyvasket – strømpe.

Det viser sig til fleres overraskelse, herunder Skolelivs hjemsendte medarbejder, at strømpen giver de bedste vilkår for at spire.

»Det kommer vi til at kigge på hver morgen. I dag er det mandag, så kommer tirsdag, onsdag, torsdag, og så kan vi spise karsen på fredag,« siger Rikke Vinter.

Når klassen sammen kan følge karsegroningen, bliver der skabt en fælles historik, selv om eleverne sidder bag deres skærm, og det er afgørende, fortæller hun efter timen.

»På den måde fastholder jeg et fællesskab, ved at vi skaber en fælles historie.«

Den suverænt styrende

Netop klassefællesskabet er afgørende og det mest centrale i fjernundervisningen, siger Rikke Vinter. Erfaringer fra Hong Kong, hvor skolerne har været lukket siden januar, har vist, at elevernes trivsel begynder at dykke efter tre-fire uger.

For at sikre trivslen holder Rikke Vinter fast i den’ godmorgen-runde’, som klassen plejer at have i skolen. Eleverne kan række hånden op og få ordet. På zoomsk foregår det ved, at de kan trykke på tre prikker oppe i hjørnet og finde den feature, der hedder ’raise hand’. Én efter én sætter hun lyd på dem, så kun et barn kan tale ad gangen.

Agnes kender for eksempel en fugl, der kan danse, fortæller hun og holder legetøjsfuglen op foran kameraet. Victoria har en mariehøne på værelset, som har forrettet sin nødtørft, og nu ved hun ikke rigtig, hvad hun skal stille op. En dreng har været oppe til klokken ti i weekenden, ligesom til nytårsaften, og en vil gerne tale om filmen Jumanji – 2’eren. En femte er blevet inviteret til fødselsdag.

»Skal du så ægte derhen, eller skal du være med på Zoom?« spørger Rikke Vinter.

»Jeg skal ægte derhen.«

»Hvor er du heldig.«

De første to dage havde hun fire børn, der græd på Zoom. Det var simpelthen for mærkeligt for dem at se deres lærer og klasse på den måde. Men nu går det meget bedre, siger Rikke Vinter. Selv om hun ikke er meget for den type tænd-og-sluk-klasseledelse, der er nødvendig, for at fjernundervisningen kan fungere.

»Jeg bliver den suverænt styrende i Zoom-lokalet. Jeg muter børnene, når det passer mig, jeg unmuter, når det passer mig. Sådan som jeg er i det her rum, er helt i modstrid med, hvordan jeg ville have gjort i klassen. I virkeligheden skal de være langt mere selvregulerende i forhold til at lytte og vise, at de er aktive lyttere. Der er vi virkelig udfordret her.«

Skolelukning vil trække spor

Egentlig var Rikke Vinter ved at trappe ned på alt det, der hører 0. klasse til. Men så blev landet lukket ned.

»Normalt ville jeg trække mig i relationen på det her tidspunkt af året, fordi det ikke længere er mig, der signalerer tryghed. Nu er det omgivelserne, vennerne, skolekulturen osv. Men når der kommer en lockdown, er det utrolig svært for mig at trække mig og gøre dem klar til 1. klasse.«

Deres selvhjulpenhed gik fuldstændig af fløjten på dag ét

Så en del af udviklingen går i stå?

»I høj grad. Det er ikke særlig hensigtsmæssigt for 0. klasses udvikling. Deres selvhjulpenhed gik fuldstændig af fløjten på dag ét, fordi det er nødt til at være mig, der tager den fulde kontrol. Jeg tror, de kommer til at kunne mærke det langt op i klassetrinene.«

Som alle andre lærere kan Rikke Vinter godt husk lockouten i 2013, men modsat dengang, hvor børnene kunne mødes, skal skolen under denne lukning »pinedød facilitere et rum, hvor vi holder er fællesskab«, siger hun.

Tilbage i det digitale klasseværelse på zoom er de seksåriges koncentration ved at være brugt op. Rikke Vinter kigger smilende i kameraet:

»Nu unmuter jeg alle, og så ønsker vi hinanden en god dag.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden