0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privat
Foto: Privat

»At høre sin lærers stemme og se vedkommendes ansigt er enormt værdifuldt og virker lang bedre end en tekstbesked på Aula,« siger konsulent Jacob Esben Hansen.

Han hjalp Hong Kong med fjernundervisning: Efter tre-fire uger dykker trivslen

I Hong Kong har skolerne være lukket siden januar på grund af coronakrisen. Især video og klassefællesskab er afgørende for trivslen, siger den danske ekspert Jakob Esben Hansen, som har hjulpet regionen med at etablere fjernundervisning. Samtidig advarer han Danmark mod at åbne skolerne efter påske.

Nyheder

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Når elever har været sendt hjem fra skole i tre-fire uger, begynder isolation, ensomhed og bekymringer for alvor at sætte sig spor.

Læg to uger oveni, og så er billedet det samme for lærerne. Flossede nerver, sygemeldinger og i nogle tilfælde mild depression.

Det viser erfaringer fra Hong Kong, hvor skolerne har været lukket siden slutningen af januar for at bremse spredningen af coronavirus, fortæller den danske konsulent Jakob Esben Hansen, som har hjulpet en række skoler i regionen med blandt andet at implementere digitale strategier.

»Selvom man har FaceTime og alle mulige online muligheder, føler især yngre børn sig bekymret. De bekymringer begyndte i Hong Kong at fylde meget mere i løbet af tre-fire uger,« siger Jakob Esben Hansen, der har en lang baggrund på undervisningsområdet.

Derfor er det fuldstændig afgørende at få fjernundervisningen til at fungere, så den ikke kun understøtter de faglige læringsmål og giver adgang til digitale portaler, påpeger han.

»Det, som optager alle under skolelukninger, er, at det er enormt hårdt for trivslen,« siger Jakob Esben Hansen.

I Danmark går vi nu ind i tredje uge med lukkede skoler. Skal vi tage ved lære af Hong Kong, som har været i gang i 10 uger, er der ifølge eksperten særligt tre brugbare erfaringer at hente.

Bevar klassefællesskabet

Allervigtigst bliver video, fordi det i høj grad kan forebygge mistrivsel, siger Jakob Esben Hansen.

»Det onlinemøde, hvor man rent faktisk ser og hører hinanden, så man bibeholder læringsfællesskabet fra klasseværelset - bare i digital form - er fuldstændig afgørende.«

At høre sin lærers stemme og se vedkommendes ansigt er enormt værdifuldt og virker lang bedre end en tekstbesked på Aula

Lærerne skal forsøge at skabe et klassesamvær under fjernundervisningen. Når klassen for eksempel logger på Zoom eller andre videokonferencer, skal det være åbent lidt før og efter timen, så børnene kan have lidt snak, inden læreren kommer på – præcis som i et almindeligt klasselokale.

»Nogle af de mekanismer er virkelig vigtige for børnene,« siger Jakob Esben Hansen.

Jo mere skolerne kan reducere skriftlig kommunikation og få informationen over på videohilsner, jo bedre er det for trivslen. For så mindskes følelsen af isolation.

For eksempel kan lærerne med fordel lave små videotutorials, som børnene kan arbejde med. Desuden er det en god ide at have både online-tid, hvor hele klassen logger på samlet, og så selvstændige opgaver, som børnene kan lave hver for sig selv.

»Det er godt at mixe det, så alle børn ser deres lærer og føler et klassefællesskab minimum to gange om ugen. At høre sin lærers stemme og se vedkommendes ansigt er enormt værdifuldt og virker langt bedre end en tekstbesked på Aula,« siger Jakob Esben Hansen.

Også idrætslærerne bliver ekstra vigtige under en skolelukning, og erfaringerne fra Hong Kong har vist, at idrætslærere kan foregribe mistrivsel ved at lave sjove øvelser på video.

De praktisk-musiske fag kan også spille en overraskende rolle i forhold til at øge trivslen. Det virker godt »at lægge coronabekymringer til side for en stund, mens man øver på et instrument«, som Jakob Esben Hansen udtrykker det.

Især for de udsatte elever kan musikken være en hjælp, fordi de uligheder, der kan være i uddannelsessystemet, nemt bliver forstærket under skolelukningen, hvor alt skal foregå digitalt.

Regering bør forlænge skolelukning

I Hong Kong meddelte myndighederne allerede i januar, at skolerne er lukkede frem til 20. april – og måske længere. Men herhjemme lød det i første omgang fra statsminister Mette Frederiksen (S), at skolerne skulle være lukket i to uger, og i anden omgang er det som bekendt blevet forlænget yderligere to uger frem til 13. april. Hvornår de reelt åbner er stadig uvist.

Jeg håber nærmest, at vi ikke er tilbage i skole efter påske

Regeringens strategi med at melde skolelukningen »ud i små portioner« bekymrer Jakob Esben Hansen.

»Jeg håber nærmest, at vi ikke er tilbage i skole efter påske. Hvis strategien mod corona skal virke, er hele formålet, at det kommer til at tage lang tid, så man flader pandemi-kurven ud. Der er ingen af de steder, hvor de har lukket skoler, hvor de mig bekendt har nøjedes med fem eller seks uger. Derfor er det lidt synd, at man i Danmark melder skolelukningen det ud i små tempi. Vi har ikke brug for en serie af kortere, midlertidige løsninger, men bør strategisk forberede os på, at det kan strække sig helt frem til sommerferien,« siger Jakob Esben Hansen.

Hvis regeringen én gang for alle forlængede skolelukningen, kunne skolerne også bedre agere, mener han.

»At melde ud at det kommer til at tage lang tid, gør, at skolerne ikke kan putte sig. Det er nemt som skoleleder bare at lægge en plan for den periode, der bliver meldt ud – i stedet for at tage tyren ved hornene og gentænke den digitale strategi, som højst sandsynligt skal vare længe,« siger Jakob Esben Hansen.

Hvis skolerne arbejder ud fra et scenarie om fjernundervisning helt frem til sommerferien, så ændrer det strategiske fokus sig fra lappeløsninger til langtidsholdbare løsninger. Skoleledere kan holde virtuelle skolebestyrelsesmøder, it-ledere kan fortage de rigtige investeringer, og skolerne kan arbejde strategisk med at forbedre den digitale undervisning, siger Jakob Esben Hansen.

»Og så kan man jo altid blive glædeligt overrasket hvis nogle årgange kan møde i skole tidligere,« tilføjer han og sender en opfordring til forældre og skoleledelser:

»Man skal huske at tage rigtig godt hånd om lærerne. Det er ikke kun mentalt hårdt for eleverne, det er det også for lærerne. Mange af dem har en abnormt stejl læringskurve lige nu. Det skal vi have respekt og forståelse for.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden