0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lærerne på Bagsværd Kostskole har holdt virtuel fredagsbar. »Det er sindssygt vigtigt at holde fast i et kollegialt fællesskab i en tid, hvor vi alle sidder hver for sig,« skriver lærer Anders Thorsen.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skolefolk skriver dagbog fra karantæneland: Vi går ud fra, at skolelukningen kommer til at vare længere end to uger

Skoledanmark er lukket ned, og en ny virkelighed venter. Dette er sjette kapitel i en række dagbøger fra skolefolk fortalt til Politiken Skoleliv.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Fredag 18. marts

SKOLELEDEREN: Marco Damgaard, skoleleder på Tingbjerg Skole i København


»Vi har haft en uge med nul børn i nødpasning, så det er ret sejt. Der er kommet en ny bekendtgørelse, hvor der står, at dem, der særligt har brug for nødundervisning, skal tilbydes det.

Marco Damgaard

På Tingbjerg Skole ligger vi under ghettolovgivningen, og vores 0. klasseelever skal bestå en sprogtest tre gange om året. Lige nu har vi 12 elever ud af 70, som er vurderet ikke-sprogparate. Vi vurderer simpelthen, at vi ikke kan sprogstimulere dem tilstrækkeligt via fjernundervisningen.

Fra næste uge vil vi tilbyde dem nødundervisning. Til at begynde med vil vi samle dem i små grupper af max fem børn og give dem et skoletilbud af tre timer ad gangen hver dag, hvor de kun møder de samme børn og den samme lærer.

Vi vurderer simpelthen, at vi ikke kan sprogstimulere dem tilstrækkeligt via fjernundervisningen

Vi går ud fra, at skolelukningen kommer til at vare længere end to uger. Derfor arbejder vi på at sikre, at alle 9. klasseeleverne får computere hjem fra skolen, hvis de ikke allerede har det, og at de tosprogede børn bliver sprogstimuleret.

Min ærlige mening er, at det ikke kan blive lige så godt, som når vi driver skole normalt. Det er svære omstændigheder. Men jeg er absolut fortrøstningsfuld. Det, jeg oplever, er forældre, børn, lærere og pædagoger, som prøver at gøre det så godt som muligt under de rammer, vi har.«


LÆREREN: Anders Thorsen, lærer på Bagsværd Kostskole

»Indrømmet, jeg er en smule fuld. Jeg er nemlig lige kommet tilbage fra virtuel fredagsbar med en masse af mine kollegaer. Eller, jeg har været hjemme hele tiden, men jeg har logget af fredagsbaren.

Anders Thorsen

Det var virkelig dejligt at se så mange af dem, og det bekræfter mig i, hvor sindssygt vigtigt det er at holde fast i et kollegialt fællesskab i en tid, hvor vi alle sidder hver for sig. Det bliver ensomt, særligt for os lærere, der er vant til en kæmpestor social kontakt med elever og kollegaer.

Fællesskab vil i øvrigt være kodeordet for mig i den kommende uge. Nu har jeg et par gange prøvet at lave klasseundervisning med mine elever på Microsoft Teams. Det er skønt at se, hvordan eleverne smiler og griner – bare ved at se hinanden og være en del af deres klassefællesskab. Vi skal gøre meget mere af den slags. Derfor har jeg besluttet, at vi nogle gange i løbet af ugen skal mødes og samle op på de ting, vi har arbejdet med. Jeg kan få et indblik i, hvordan de har besvaret opgaverne, men vigtigst af alt: Vi kan på en eller anden måde holde fast i et klassefællesskab, hvor vi kan se hinanden og høre hinanden.

Jeg tænker også, at disse klassesamtaler kan medvirke til at fastholde en vis form for normalitet. For eleverne er jo vant til, at vi samler op på arbejdet løbende. Det giver en fastholdelse og tilfredsstillelse at vide, at jeg følger med i deres arbejde og at jeg vejleder dem.

Fællesskab vil være kodeordet for mig i den kommende uge

Fællesskabet og normaliteten skal også styrkes ved, at mine elever den kommende uge skal lave gruppearbejde i Teams. I gruppearbejde kommer man nemlig også til engang imellem at tale om ham den lækre fra parallelklassen og om, hvor dumme ens forældre og lærere er. Måske man endda kommer til at grine lidt sammen. Og damn, hvor er det vigtigt, at vi husker at få grint sammen i denne tid.«


ELEVEN: Esther Vyff Petersen, elev på Bohrskolen i Esbjerg

Danske Skoleelever
Foto: Danske Skoleelever

Esther Vyff er folkeskoleelev i Esbjerg

»Så er der efterhånden kun 10 dage til at skolerne åbner igen. Det tror jeg bare ikke er realistisk - og jeg er træt af at være derhjemme. Virkelig træt.

Det er svært at holde en hverdag kørende, for selv med min dag planlagt til sidste minut -lektietid, udendørsaktivitet, motion, hyggetid, så kræver det lige den ekstra vilje at komme op af sengen om morgenen.

Man får ret hurtigt et mindset som fortæller en, at der jo alligevel ikke er noget, man skal nå, eller noget der kræver at man kommer ud af sengen. Jeg ser i hvert fald ikke frem til MINDST 10 dage mere.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden