0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Folketingssalen er mere tom end normalt, når der disse dage stemmes. Torsdag blev reglerne på skoleområdet under den historiske skolelukning vedtaget.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er skolefolkets dom over ny nødlov: Kritik af fraværsregler og krav om erstatningstimer

Politiken Skoleliv har samlet alle høringssvarene til den nye nødlov, der er stemt igennem torsdag. Der er generel opbakning, men også kritik af især kravene om erstatningstimer i praktiske fag og skolernes pligt til at sikre, at eleverne ikke er fraværende.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Torsdag har Folketinget vedtaget den nye lov på skoleområdet, der gælder, mens den historiske skolelukning finder sted.

Skolens parter er trods behovet for at vedtage en nødlov med lynets hast blevet inddraget, og deres høringssvar er blevet oversendt til undervisningsudvalget.

Her fremgår det, at især to nedslag i den nye lov møder kritik.

Det drejer sig om de nye regler for fravær, hvor skolerne skal registrere, om eleverne er fraværende, selv om de ikke møder fysisk op på skolen.

Og det drejer sig om, at praktisk orienteret undervisning skal udskydes og gennemføres. Det kan være timer i håndværk & design eller idræt, som er svære at gennemføre som fjernundervisning.

Herunder kan du se, hvad de forskellige parter mener om bekendtgørelserne om nødundervisning og nødpasning.

Bekendtgørelse om nødundervisning

KL:

Kommunernes Landsforening forventer, at der vil være en udfordring i forhold til at give eleverne erstatningstimer i praktiskorienterede fag. Et af problemerne bliver, at det kræver brug af faglokaler, og det vil betyde, at man ikke kan nå det planlagte pensum, skriver KL.

KL er også uforstående over for reglerne om, at skolerne skal registrere fravær, der dog ikke skal indberettes til kommunen, som Politiken Skoleliv tidligere har fortalt.

»Hvad vil det sige at være fraværende, når man ikke skal møde ind et sted? Hvordan kan lærere tjekke elever i indskolingen, som ikke selv er helt selvkørende på de digitale platforme?« spørger KL.

Skolelederforeningen:

Skolelederforeningen bemærker blandt andet, at ambitionerne for nødundervisningen er særdeles høj.

»Vi er på en øvebane, så vi vil love, at skolerne vil gøre rigtig meget, men det bliver ikke på et niveau, der kan stå mål med det, der normalt vil blive gennemgået. Eleverne vil i øvrigt heller ikke kunne holde sig koncentreret ved en device i så mange timer,« skriver foreningen.

Vi forudser store problemer med de formuleringer, der er valgt i forbindelse med de praktiskorienterede fag

Og ligesom KL forudser skolelederne, at det bliver praktisk talt umuligt at få lavet erstatningsundervisning i nogle af de praktiske fag, som er svære at undervise i under skolelukningen.

Foreningen »forudser store problemer med de formuleringer, der er valgt i forbindelse med de praktiskorienterede fag,« skriver de i høringssvaret.

»Vi vil bestræbe os på at indhente de temaer/forsøg/gennemgange, der bliver aflyst. Men det kan give praktiske udfordringer i forhold til brug af faglokaler, som vil gøre, at vi ikke kan nå det planlagte pensum.«

Når det kommer til at sikre, at eleverne er til stede, er Skolelederforeningen også kritisk.

»Her ser vi adskillige udfordringer. Hvordan sikrer vi, at elever ikke er fraværende? Hvad vil det sige at være fraværende, når man ikke skal møde ind et sted? De skoler, som vi har snakket med, laver aftaler i teamet med løbende kontakt, men jeg tror ikke, at man kan sige, at de ved om alle elever er nærværende eller fraværende.«

Børne- og Kulturchefforeningen:

Generelt gør foreningen for blandt andet skolecheferne det meget klart, at den bakker op om Undervisningsministeriets håndtering af den situation, coronavirussen har skabt.

Men også BKF mener, at det er en dårlig ide at udskyde den praktiske undervisning.

»Det vil i vidt omfang ikke være muligt for skolerne at leve op til dette – der er hverken tid, kompetente lærere eller faglokalepositioner nok til, at det kan lade sig gøre,« står der i svaret.

Også BKF mener, at pligten til at deltage i nødundervisningen bliver svær at håndhæve.

»For hvordan håndteres det, når eleverne ikke har adgang til pc/internet? Og hvordan skal fravær fra nødundervisning registreres. Det er i praksis en umulig opgave at notere om og i hvilket omfang elever er aktive i fjernundervisning. Både hvis de har online-adgang, og hvis de ikke har.«

Danmarks Lærerforening:

Lærerforeningen spørger ind til, hvad det får af konsekvenser for børn, der skulle modtage sprogundervisning med henblik på at bestå sprogprøverne. Ifølge reglerne for sprogprøverne skal børnene nemlig senest bestå en sprogprøve til juni, hvis ikke de skal risikere at gå 0.-klasse om.

»Det kunne være hensigtsmæssigt, hvis ministeren også på dette område får mulighed for at dispensere, så ingen børn bliver unødigt forsinket i at rykke en klasse op,« skriver DLF.

Dansk Friskoleforening:

Foreningen kvitterer for god orientering og information. Desuden beder de ministeren respektere de særlige pædagogiske traditioner, der finder sted på skoler, der ikke holder eksaminer og prøver.

Skole og Forældre:

Hos forældrenes forening savner man en præcisering af, at skolen også skal sikre nødundervisning dér, hvor digital adgang og undervisning ikke er mulig. Foreningen henviser blandt andet til de seneste dages problemer med UniLogin, driftsforstyrrelser i Aula, læringsplanforme og andre digitale læremidler.

Bekendtgørelse om nødpasning

KL:

Nødpasningen indeholder en passage om, at kommunalbestyrelsen skal være opsøgende for at sikre, at forældre sikrer, at barnet deltager i nødpasningen. Det kalder KL ’problematisk’.

»Hvordan skal opsøgende indsats forstås? Er der formkrav eller lignende,« skriver KL.

Noget andet, som KL mener er ’problematisk’ er, at skolelederen bestemmer, om et barn skal undtages af de nye regler, og dermed altså fortsat modtage et undervisningstilbud.

KL bemærker eksempelvis, at det mange steder er kommunerne, der visiterer elever med specialbehov, men at det altså alligevel er lederen, der kommer til at bestemme, om en elev fortsat skal have et tilbud.

BUPL:

Også i BUPL er man i tvivl om, hvilke børn med særlige behov, der skal undtages fra nedlukningen af skoler og daginstitutioner.

»Vil I lave retningslinjer for hvad ’særlige behov’ er, eller vil I lægge op til, at kommunen laver retningslinjer herfor?« spørger BUPL.

BUPL er også i tvivl, om overflytningen fra dagtilbud til SFO bliver påvirket. En lang række børn flyttes netop i april og maj. Og det er som bekendt en anden pris for et barn i SFO, end et barn i børnehave.

»Skal de (børnene) fortsat det (flyttes, red.), eller stilles overflytningerne i bero? Og derved også de ændrede forældrebetalinger i bero.«

Skole og forældre:

Forældrenes forening påpeger, at det i så vid udstrækning som muligt bør være et kendt ansigt, der møder de børn, der sendes i nødpasning.

»Så vidt muligt, bør nødpasningen derfor sikre tryghed for børnene ved at foregå i vante rammer og med kendte voksne, så vi ikke sætter familierne under unødigt pres,« skriver Skole og Forældre.

Den nye lovgivning har en såkaldt solnedgangsklausul, der betyder, at den udløber 31. marts 2021.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden