0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Klasseværelserne står tomme landet over, og skolerne arbejder på at få fjernundervisningen til at fungere.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skolefolk skriver dagbog fra karantæneland: Efter pressemødet er klassens gruppechat blev mere alvorlig

Skoledanmark er lukket ned, og en ny virkelighed venter. Dette er tredje kapitel i en række dagbøger fra skoleleder Marco Damgaard, skolelærer Anders Thorsen og elev Esther Vyff Petersen fortalt til Politiken Skoleliv.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Onsdag 17. marts


LÆREREN: Anders Thorsen, lærer på Bagsværd Kostskole

»Jeg er helt høj over mine elever. De gør det vildt godt! Det nemmeste for dem ville være bare at holde fri eller at gøre så lidt som muligt og så ellers bare netflixe løs. Men det har slet ikke været tilfældet. Jeg oplever, at de er på og at de gerne vil have det til at fungere. De udviser simpelthen samfundssind ved at passe deres skole. Mit indtryk er, at vi ser det samme billede over hele landet. Stærkt gået af ungdommen.

Anders Thorsen

I det seneste døgns tid har jeg særligt oplevet elevernes engagement to gange. Den første var, da min kollega, Signe, og jeg havde arrangeret en virtuel ekskursion til Drag Banko. Endda om aftenen. Jeg beskrev i går, hvordan det passede ind i både dansk- og samfundsfagsundervisningen, så der er ingen grund til at fortælle mere om det. Jeg vil blot konstatere, at de var med, at de syntes det var sjovt, og at deres lyst til at kommentere og have en klassesamtale imens var kæmpestor. Faktisk var det nærmest ikke til at få ørenlyd.

Den anden oplevelse var, at mit ene danskhold havde lavet gruppearbejde online. De havde brugt Microsoft Teams til at arbejde med en ellers ret kedelig opgave. Vi kunne endda have en klassesamtale på vores Microsoft Teams, hvor vi gennemgik opgaven. Selvom det ikke er det mest optimale, havde de meget på hjerte og ville meget gerne bidrage. På en spøjs måde gav det en følelse af normalitet, for hvis havde vi siddet i klassen, ville vi naturligvis have gjort netop det: Samlet op. Den følelse vil vi forsøge at holde fast i.

Jeg er dog lidt bekymret for de mest ressourcesvage elever

Jeg er dog lidt bekymret for de mest ressourcesvage elever. Det er de elever, jeg normalt sætter mig ved siden af med en hånd på skulderen for at være der – helt fysisk – til hjælp og vejledning. Det er vildt vigtigt, at vi ikke bliver ved med at se de servernedbrud, som der har været her i starten af fjernundervisningen. For hvis jeg ikke kan sidde med en virtuel hånd på deres skuldre, risikerer vi, at de giver op og synker for dybt ned i sofaen med Netflix og Snapchat. «



SKOLELEDEREN: Marco Damgaard, skoleleder på Tingbjerg Skole i København

»Jeg har været på skolen i dag. En helt, aldeles tom skole. Det er en meget speciel oplevelse.

Marco Damgaard

Jeg mødtes ganske kort med vores skolesekretær. Vi har omstillet vores telefon til hendes telefon, og så servicerer hun den hjemmefra. Der er en del forældre, der har ringet. Nogle spørger om indskrivning til det kommende skoleår, og andre har haft brug for hjælp med unilogin her under skolelukningen.

Vi har sendt retningslinjer ud for god hjemmeundervisning. Vi vil gerne have, at vores lærere løbende er i kontakt med forældrene. Hvis de kan se, at der ikke er kontakt via Aula, skal lærerne ringe hjem og høre, hvordan det går.

Hverdagen begynder lige så stille at banke på

Hverdagen begynder lige så stille at banke på, fordi der er en række ting, som skal køre ud over fjernundervisning og nødpasning. Blandt andet skulle vi have haft skemalægningsmøde i dag, fordi vi har såkaldt fleksibelt skema og lægger det tre gange om året. Men det møde kunne vi jo af gode grunde ikke holde, så jeg har været i kontakt med alle, og så er vi begyndt at lægge det digitalt. Uden overhovedet at mødes skal alle lærerteams have lagt skemaer. Folk tager det pænt og er ved godt mod.«


ELEVEN: Esther Vyff Petersen, elev på Bohrskolen i Esbjerg

»Efter gårsdagens pressemøde, hvor der blev strammet op på corona-restriktionerne, kunne man godt fornemme, at klassens gruppechat blev mere alvorlig. Jeg snakkede med flere venner, som indtil da havde set det som ’bare en influenza’. Men nu var der fart over feltet.

Danske Skoleelever
Foto: Danske Skoleelever

Esther Vyff er folkeskoleelev i Esbjerg

Desværre havde mange af mine bekendte indtil pressemødet i går holdt et par privatfester, men det er slut nu. Heldigvis.

Jeg er også efterhånden bekymret for, om vi kan komme i skole om et par uger

Jeg laver stadig skolearbejde som normalt, men jeg kan virkelig godt mærke de online-platforme er under pres. Gyldendal, matematikfessor og unilogin er langsomme, hvis de overhovedet er tilgængelige. Jeg er også efterhånden bekymret for, om vi kan komme i skole om et par uger. For mig tyder mere og mere på at det først bliver efter påske. Crazy. Det er næsten uoverskueligt, hvis vi skal få tiden til at gå derhjemme i så lang tid.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden