0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nye regler for nødundervisning: Tre nedslag bekymrer børne- og kulturcheferne

Anne Vang Rasmussen og Børne- og Kulturchefforeningen er overordnet særdeles tilfredse med Undervisningsministeriets håndtering af den ekstraordinære situation, coronavirussen har skabt. Foreningen har dog lavet en lynhøring angående de nye bekendtgørelser, der ventes at blive vedtaget torsdag, og der er nogle kritikpunkter.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Folketinget har tirsdag eftermiddag førstebehandlet de nye bekendtgørelser på skoleområdet, der skal hastebehandles, og derfor ikke kommer igennem en høring.

Men Børne- og Kulturchefforeningen (BKF) har alligevel lavet en lynhøring, som er tilgængelig på foreningens hjemmeside.

Generelt gør foreningen det meget klart, at den bakkker op om Undervisningsministeriets håndtering af den situation, coronavirussen har skabt. Men der er også nogle områder, hvor foreningen påpeger problemer.

Praktiske timer kan ikke gennemføres

Et af problemerne er ifølge BKF at finde i bekendtgørelsen for nødundervisning.

Praktisk orienteret undervisning skal ifølge bekendtgørelsen udskydes og gennemføres, når skolelukningen er ovre. Det kan være timer i håndværk & design eller idræt. Men det er ikke en god ide at udskyde undervisningen, mener Anne Vang Rasmussen, der er formand for BKF og underskriver på høringen.

»Det vil i vidt omfang ikke være muligt for skolerne at leve op til dette – der er hverken tid, kompetente lærere eller faglokalepositioner nok til, at det kan lade sig gøre,« står der i høringen.

Anne Vang Rasmussen understreger dog, at skolerne »naturligvis tilstræber, at intentionen i bestemmelsen opfyldes.«

Hun skriver, at skolerne allerede nu planlægger, hvordan man bedst muligt kan flytte rundt på timerne, som eleverne har behov for, når de kommer tilbage.

Hun anfægter dog den stringente formulering i bekendtgørelsen og opfordrer til at bløde den op.

»Denne tekst kan imidlertid læses som en skal-bestemmelse. En mulighed kunne være, at skolerne skal sikre at de enkelte fags ’Fælles mål’ i videst muligt omfang kan nås.«

Daglig kontakt er urealistisk

I samme bekendtgørelse bliver der stillet krav om, at der skal ydes »daglig kontakt«.

Bekendtgørelsen indeholder passagen: »skolen skal gennem daglig kontakt sikre sig, at der gives ekstra støtte til børn og unge,som ikke får eller ikke kan forventes at få den nødvendige støtte i hjemmet«.

Men hos børne- og kulturcheferne er man uforstående over for den formulering.

Det må anses for umuligt at sikre dette, hvis det rent fysisk ikke er muligt at få kontakt

»Det må anses for umuligt at sikre dette, hvis det rent fysisk ikke er muligt at få kontakt, eller hvis modtageren ikke er indstillet på at indgå i fjernundervisning. Dette med mindre der indføres krav om hjemmebesøg. Smitterisikoen forbundet hermed bør i givet fald afklares,« skriver BKF.

En anden mulighed er, at læreren ringer til de pågældende børn.

»Her skal det imidlertid påpeges, at barnet kan undlade at svare – og at det i givet fald vil være en praktisk udfordring, at de færreste lærere har en arbejdstelefon derhjemme.«

Elevers pligt bør udgå

I bekendtgørelsen om nødundervisning står der, at eleverne har pligt til at deltage i nødundervisning. Men ifølge Anne Vang Rasmussen og BKF bør den del helt udgå.

»For hvordan håndteres det, når eleverne ikke har adgang til pc/internet? Og hvordan skal fravær fra nødundervisning registreres. Det er i praksis en umulig opgave at notere om og i hvilket omfang elever er aktive i fjernundervisning. Både hvis de har online-adgang, og hvis de ikke har.«

Samtidig, indskyder BKF, vil det være vanskeligt for skolelederne at overholde bestemmelsen, givet at loven kommer efter den generelle undervisningstilrettelæggelse.

Ifølge tidsplanen bliver de nye bekendtgørelser vedtaget torsdag.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden