0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Anders Thorsen, privatfoto
Foto: Anders Thorsen, privatfoto

Unilogin var midlertidigt nede mandag, og det gav store problemer på mange læringsplatforme.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skolefolk skriver dagbog fra karantæneland: Min kreative kraft er smadret af noget så usexet som manglende serverkapacitet

Skoledanmark er lukket ned, og en ny virkelighed venter. Dette er andet kapitel i en række dagbøger fra skoleleder Marco Damgaard, skolelærer Anders Thorsen og elev Ester Vyff Petersen fortalt til Politiken Skoleliv.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Mandag 16. marts


SKOLELEDEREN: Marco Damgaard, skoleleder på Tingbjerg Skole i København

»Vi har faktisk haft nul børn i vores nødberedskab i dag. Vi sørger for, at vi kan holde åbent hver dag og have nødpasning klar, og nu er vi i dialog med forældrene for at finde af, hvad behovet er.

Marco Damgaard er skoleleder i Tingbjerg i det ydre København

Vi følger fjernundervisningen meget nøje. Som jeg forstår det, skal vi fortsætte fjernundervisningen, og så skal der ikke være kompensation på den anden side. Det, tror jeg, er fornuftigt.

Tilbage fra lockouten i ’13 skulle vi undervise en del ekstra i skoleåret efter. Men i denne situation tror jeg, at man skal have øje for kvalitet frem for kvantitet – forstået på den måde, at selvfølgelig går børnene glip af noget undervisning, men spørgsmålet er, om man kan vinde det tilbage ved at lægge noget oveni til næste skoleår. Det tror jeg ikke. I stedet skal vi satse på at lave så god fjernundervisning som muligt, og det er lærerne meget opsatte på.

Det sværeste er, at det hele er så uvist. Systemet er godt lige nu. Nu håber jeg, at de næste 14 dage kommer til at gå godt. Jeg tror, at det kommer til at vare længere, og jeg håber bare, at børnefamilierne ikke får kuller, men at de holder ud.«

LÆREREN: Anders Thorsen, lærer på Bagsværd Kostskole

»Nøj, hvor jeg følte mig smart og tech-klar. Jeg havde forberedt at sidde klar mandag morgen og screencaste alle de opgaver, som mine klasser skulle lave i løbet af dagen. Selve optagelserne gik da også fint. Her kan jeg varmt anbefale programmet Screencast, som jeg i sidste uge havde hentet på Skoletube. Det fungerer nemt og intuitivt.

Privat
Foto: Privat

Anders Thorsen er lærer på Bagsværd Kostskole

Men. For der er selvfølgelig et men. Da jeg skulle uploade dagens screencasts til Skoletube, så mine elever kan se dem, uden at jeg skal bekymre mig om GDPR-regler, skete det, der ikke måtte ske: FEJL. Jeg prøvede igen. FEJL. Jeg panikkede og tænkte, at der måtte være noget galt med min internetforbindelse, så jeg skyndte mig med S-toget ud til min skole (undskyld, undskyld, undskyld. Der var nærmest ingen andre i toget. Jeg sværger!), for her måtte der da være en internetforbindelse med fuld smadder på. Men igen: FEJL!

Jeg burde have luret det, som mange andre havde skrevet om på Twitter: Aula er nede. Lectio er nede. MinUddannelse er nede. Unilogin er nede. Alle mulige platforme er nede. De har simpelthen ikke serverkapacitet til den voldsomme trafik, som fjernundervisningen fører med sig.

Sådan ser det ud, når Anders Thorsen screencaster til sine elever

Min følelse af at være smart og tech-klar er altså nu blevet afløst af frustration. Jeg får helt lyst til at sige: ’Fuck det, jeg tager i sommerhus. Vi ses, når alt det her er overstået!’ For det er brandhamrende ærgerligt, at al min kreative kraft og de mange gode idéer rundtomkring, som kravet om fjernundervisning får til at blomstre, skal smadres af noget så usexet som manglende serverkapacitet. Come on, altså!

Så please, få det til at fungere, så vi herude kan lave noget god fjernundervisning. Please.«

ELEVEN: Esther Vyff Petersen, elev på Bohrskolen i Esbjerg

»Så er skolerne for alvor lukket. Vi fik tilsendt ekstra arbejde på Aula i dag. Den kommunikationsform fungerer faktisk meget bedre, end jeg havde troet.

Danske Skoleelever
Foto: Danske Skoleelever

Ether Vyff er elev på en folkeskole i Esbjerg

Lærerne er også klar på Aula og telefonen i hele deres normale arbejdstid. Jeg synes, det er ret fedt at kunne disponere sin egen tid - jeg synes i hvert fald, at det er nemmere at koncentrere sig, når man sidder selv. Og så er det lidt fedt at øve mundtlig tysk i sit nattøj i stedet for på skolen.

Det er fedt at have noget frihed under ansvar, når læreren alligevel altid er ved hånden. Jeg tror også, at det fungerer bedre at få tilsendt lektier og materiale end at have hele klassen med på Skype. I stedet skypede jeg med en veninde - for det er rart at have nogen at sparre med, to uger er lang tid at bruge derhjemme. Jeg håber at vi snart kan komme i skole igen, det er lidt federe!«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden