0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Lars Just
Foto: Lars Just

Josefine Jack Eiby giver fem råd til, hvordan du som lærer kan komme godt i gang med fjernundervisning.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lærer fra Sofaskolen: Her er fem råd til god fjernundervisning

Start med det simple, send en hilsen og inddrag eleverne. Josefine Jack Eiby giver her fem råd til, hvordan du kommer godt i gang med fjernundervisning.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Brugen af skærme og digitale læremidler er langt fra noget nyt i skolen.

At undervisningen nu udelukkende foregår sådan, er til gengæld en helt ny situation, og den virkelighed har skolerne ganske ubarmhjertigt kun haft få dage at omstille sig til.

Der er blevet arbejdet på højtryk i hele landet på nødberedskaber, pasning og planer for, hvordan undervisningen skal opretholdes. For det skal den.

Der er fortsat undervisningspligt, og der tilbydes ikke erstatning for tabt undervisning. Som en håndsrækning har hele branchen for digitale læremidler givet gratis adgang til deres digitale læremidler

Det er en ekstraordinær situation, og mange står i en uvant situation.

Politiken Skoleliv har spurgt Josefine Jack Eiby, hvordan lærere kan give god og motiverende fjernundervisning.

Josefine Jack Eiby har været folkeskolelærer i 14 år. Hun har arbejdet med digital læring og har haft fokus på digital kreativitet i mange år. I disse uger er hun den ene halvdel i Alineas undervisningsprojekt Sofaskolen, som dagligt sender på YouTube under skolekarantænen.

Det digitale vil aldrig kunne erstatte det fysiske møde med eleverne, understreger Josefine Jack Eiby, og hun »elsker pap og limpistoler,« men det virtuelle klasserum er et velfungerende alternativ på den korte bane.

Josefine Jack Eiby giver her fem råd til god fjernundervisning.

1. Begynd med det simple

Begynd med det, du er mest tryg ved. Du skal ikke være ekspert i noget nyt, er det første råd.

Det kan eksempelvis være at sende en morgenhilsen ud til sine elever, siger Josefine Jack Eiby.

»Det kunne være at holde mobiltelefonen i hånden, starte kammeraet og hilse på eleverne. Du skal ikke tænke læringsforløb, du skal ikke tænke på stativ og alt muligt andet. En hilsen er rigeligt. Bare film dig selv, mens du hilser og eksempelvis fortæller, at det er en mærkelig situation, roser dem for at have set på den seneste opgave, inden du så fortæller, hvad der skal ske den dag,« siger Josefine Jack Eiby.

Relationen til eleverne er nemlig noget af vigtigste for elevernes motivation, påpeger hun.

Næste skridt kan så være, at man sætter et stativ op og forklarer noget fra en bog, men kun hvis man når dertil.

»Underkend ikke betydningen af en hilsen,« siger hun.

2. Vær dig selv - det er eleverne vant til

Eleverne er vant til at se dig stå ved en tavle, og nogle gange sige noget forkert eller begå en fejl. Det er ikke anderledes med fjernundervisning.

»Du behøver ikke gøre en optagelse om ti gange, fordi det skal være fejlfrit. Når du står ved tavle, foregår det jo live, og der kan du jo ikke gøre det om. Derfor kan du også med fordel sende live og her italesætte, at du aldrig har prøvet det før, og at det er en svær situation. Det kender eleverne jo udmærket godt fra dagligdagen,« siger Josefine Jack Eiby.

3. Click til you get it

Du lærer ikke at bruge digitale læremidler ved at gå på et kursus, hvor nogen fortæller dig, hvordan du gør det. Du kan højest få en introduktion, men du lærer det først, når du gør det, siger Josefine Jack Eiby.

Det princip gælder også nu.

»En lærer kommer på enormt mange kurser. Det kan eksempelvis være et kursus om Micro:Bit, der tager tre timer. Bagefter er forventningen så, at du kan lave et forløb, men det kan du ikke. Det kan du først, når du har gjort det inde i klassen, og det skal lærerne vide,« siger Josefine Jack Eiby.

Du skal prøve dig frem - eller ’click til you get it’, som hun siger.

4. Vejen til succes er brolagt med fejl

Udfordringen er ikke kun, at lærerne ikke har stået i den her situation som underviser før, siger Josefine Jack Eiby. Det er også en udfordring, at de ikke ved, hvordan det modtages på den anden side.

»Der er ingen af os, som har prøvet det her som elev. Ingen af os har prøvet det på den måde her før,« siger Josefine Jack Eiby

Derfor bliver lærerne også nødt til at kunne hvile i, at de ikke er eksperter, og at der vil ske fejl. Men de fejl skal blot ses som et skridt på vej mod den gode fjernundervisning, siger hun.

»Alle fejl er et skridt nærmere målet. Du er rollemodel, og hvis du tænker, at du skal lave det perfekte video, er det samtidig det budskab, du sender med til eleverne. Start med det enkelte, test af og prøv dig frem. Vær nysgerrig på det,« opfordrer Josefine Jack Eiby.

Sofaskolen er ikke kun til eleverne, men også inspiration for lærerne rundt om i landet.

»Det ville være fantastisk, hvis nogle lærere så det og tænkte: ’det kan vi også’. Vi er ikke ude på at tage elever fra nogen, vores mål er at inspirere andre lærere til at gøre det samme. Vi siger: ’Gå live! Selvom I ikke aner, hvad der sker’,« siger Josefine Jack Eiby.

5. Inddrag eleverne

Som lærer skal du ikke kun finde hvile i dine egne fejltagelser, men også i den kendsgerning, at når det kommer til det digitale, er eleverne ofte mere kompetente.

»De fleste elever kan lave federe ting, end jeg kan. Men jeg kan godt stille en opgave, som jeg teknisk ikke selv kan udføre,« siger Josefine Jack Eiby.

Det kan eksempelvis være, at du stiller en opgave, hvor eleverne skal bruge spillet Minecraft eller skal klippe en film sammen.

»Hvis eleverne har tekniske spørgsmål, skal de tale sammen og ikke spørge mig. Det gør dem mere engageret. Det er ikke en kunstig opgave, hvor jeg har svaret. Det er ægte, og Minecraft, video eller noget helt tredje er jo bare et værktøj,« siger hun.

Læreren skal bare have det faglige fokus, påpeger Josefine Jack Eiby, og giver et eksempel mere.

»Hvis de nu skulle lære om symmetri kunne jeg give dem fagligt indblik i, hvad symmetri er, og så beder jeg dem om at finde noget symmetrisk eller bygge noget med et redskab, og det redskab kunne være Minecraft. Det kunne også være undervisningen handlede om fortællinger og tekst, hvor det omhandler synsvinkler. Jeg kan forklare dem forskellen på om en fortæller er første- eller tredjeperson, men de skal selv lave en video, hvor forskellen er tydelig,« siger hun.

Du kan se Josefine Jack Eiby i aktion foran rullende kamera på Sofaskolen her.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden