0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Anders Thorsen
Foto: Anders Thorsen

Lærer Anders Thorsen sidder mutters alene på lærerværelset på Bagsværd Kostskole og skriver dagbog og spiser coronacookies.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skolefolk skriver dagbog fra karantæneland: Skolen er lidt en spøgelseslandsby

Skoledanmark er lukket ned, og en ny virkelighed venter mandag morgen. Dette er første kapitel i en række dagbøger fra skoleleder Marco Damgaard, skolelærer Anders Thorsen og elev Ester Vyff Petersen fortalt til Politiken Skoleliv.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Fredag 13. marts


SKOLELEDEREN: Marco Damgaard, skoleleder på Tingbjerg Skole i København

»Lige nu har vi en liste på otte børn, der skal have nødpasning fra mandag. Vi har en del social- og sundhedshjælpere i vores forældregruppe, og de har nogle af de kritiske erhverv, hvor de skal på job.

Marco Damgaard er skoleleder i Tingbjerg

Det har været meget underligt at have en helt tom skole. Jeg tog et billede af et de tomme klasselokaler, det er lidt en spøgelseslandsby.

I Københavns Kommune har vi lavet en a-kæde, en b-kæde og en c-kæde af personale. A-kæden består af fem medarbejdere fra skolen. De skal være på arbejde fra mandag og dække ind. Hvis en af dem bliver syg, hiver vi hele a-kæden ud, og så ryger b-kæden ind i stedet for. Vi prøver hele tiden at være på forkant.

'Spøgelsesskolen' Tingbjerg Skole fra fredag 13. marts

Der har været mange svære spørgsmål. Må vi godt lade nogle af eleverne komme hen på skolen og få noget materiale på skolen? Bare i en halv time? En lærer spurgte sågar, om vedkommende måtte køre rundt til hver enkelt elev og bringe noget materiale ud, som en hjælp. Men det må de jo ikke. Vi bliver nødt til tage det alvorligt, selv om man vil gerne være pragmatisk.

Det er rørende at se, hvor ansvarlige, fleksible og velvillige alle er.«

LÆREREN: Anders Thorsen, lærer på Bagsværd Kostskole

»Indrømmet, jeg har været forvirret. Mega forvirret. Særligt da jeg mødte ind på arbejde torsdag morgen. Spørgsmålene stod i kø: Hvor mange elever møder ind? Skal jeg tage hjem igen? Skal jeg sende dem hjem? Hvad med de elever, der møder op? Skal de have undervisning?

Privat
Foto: Privat

Lærer Anders Thorsen fra Bagsværd Kostskole

Jeg var ikke alene. Hele lærerværelset var ét stort spørgsmålstegn, så det var mærkeligt at skulle gå ned i min 8.klasse – helt uden at kunne besvare et eneste af den byge af spørgsmål, jeg blev mødt med. Mange lærere vil nok kunne nikke genkendende til den trælse følelse af ikke at være i kontrol og at være uforberedt. Det var den frustrerende følelse, jeg stod med.

Der var blot mødt fem elever op, som kun blev der i kort tid. Sådan var det også i de andre klasser. De hentede deres bøger og tog hjem igen. Tilbage stod jeg og mine kollegaer og tænkte: Hva’ fa’en gør vi nu?

Langsomt blev mit forvirringsmode vendt til handlingsmode. Det kan jeg takke mine fantastiske kollegaer for, som er virkelig gode til at vende forvirring og frustration til noget konstruktivt. Så vi satte os sammen – naturligvis med en tom stol imellem os – og så gik vi ellers i gang. Faktisk endte det med at være en fed proces, hvor idéerne til den kommende tids fjernundervisning føg gennem luften.

Hele lærerværelset var ét stort spørgsmålstegn

I skrivende stund sidder jeg på et tomt lærerværelse og mæsker mig i min kollegas hjemmelavede coronacookies og drikker alt for meget kaffe. Om lidt går jeg i gang med at screencaste mandagens undervisning. Jeg vil bruge programmet Screencast, som findes på SkoleTube. Derudover vil jeg gå i krig med Microsoft Teams med mine elever og kollegaer.«

ELEVEN: Esther Vyff Petersen, elev på Bohrskolen i Esbjerg

»Fredag den 13. Så blev skolen altså lukket. Vildt nok. Nogle af mine venner tog i skole alligevel for at hente bøger. Jeg skulle blive hjemme. Men det var fint nok, det meste er jo på nettet.

Danske Skoleelever
Foto: Danske Skoleelever

Esther Vyff er elev på Bohrskolen i Esbjerg

Onsdag aften, da Danmark nærmest lukkede helt ned, var der panik i klasse-messengerchatten. De fleste beskeder handlede om de eksamener, som vi snart skal til. Det var også min første tanke. Mindst to uger går vi glip af. Heldigvis var lærerne hurtige til at få skrevet ud på Aula allerede torsdag formiddag. Lektier, og andre ting, man kunne få tiden til at gå med, væltede ind. Det var ret fedt, jeg var da også gået i gang med at finde undervisningsmateriale selv, men det blev så heldigvis ikke nødvendigt.

Jeg startede med at lægge en plan for de to uger bare for at kunne opretholde en slags hverdag. Ellers kunne man hurtigt falde i ’det er ferie, og jeg sover til kl 12 hver dag’-fælden.

Onsdag aften, da Danmark nærmest lukkede helt ned, var der panik i klasse-messengerchatten

Min plan er at sidde og koncentrere mig om skolearbejde i mindst fire timer hver dag. Mon ikke der er nok materiale til det? Lærerne havde i hvert fald brugt både Grammatip og Gyldendal til at lægge test og opgaver ind på, så det er bare at gå i gang!«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden