Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Anne-Marie Steen Petersen
Tegning: Anne-Marie Steen Petersen
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rapport: Fokus på prøver og bøger fylder for meget i folkeskolens 7.-9.-klasser

Allerede i 7. klasse skal elever gøres klar til de afsluttende prøver. Men eksperter advarer: Eleverne risikerer at falde fra og blive skoleudmattede.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Når elever i folkeskolen går fra 6. til 7. klasse og dermed i udskolingen, oplever mange, at undervisningen bliver markant anderledes. Matematiske beregninger bliver ikke lavet nede ved lyskrydset eller på gokartbanen. Og engelsk kommer ikke ind under huden ved at følge engelske madopskrifter i skolekøkkenet. I stedet bærer undervisningen i de større klasser præg af fokus på boglige aktiviteter og folkeskolens prøver. Og det slider på elevernes motivation for at lære.​​

Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA.

»Undervisningen bliver rettet rigtig meget imod, at der er nogle afsluttende prøver, at der er noget stof, lærerne gerne vil have, at eleverne når igennem, og det har en betydning for den måde, der bliver undervist på. Eleverne fortæller, at det er en meget stillesiddende undervisning med næsen rettet mod bøgerne og computerskærmen, hvor de læser tekster og løser opgaver«, fortæller Mia Lange, chefkonsulent i EVA’s grundskoleenhed.

»Undervisningen bliver mindre eksperimenterende og mere ensformig i udskolingen, men det er et problem, hvis eleverne kun sidder med snuden i en bog. De har brug for at blive udfordret både teoretisk og praktisk. Ellers risikerer de at falde fra«, tilføjer hun.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolelivs abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skoleliv, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden