0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Hernings borgmester, Lars Krarup, reagerer på, at Institut for Menneskerettigheder har klaget over, at kommunen har genåbnet tidligere skole med næsten udenlukkende tosprogede elever.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Jeg kender ikke svaret, og det er faktisk pointen«: Hernings borgmester ærgrer sig over forsimplet mediefokusering

Der er, så vidt jeg er orienteret og kan få øje på, ikke nogen kommuner, der har fundet den perfekte løsning på de problemer, vi taler om her. Vi må forsøge os frem. Prøve at finde en vej.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Institut For Menneskerettigheder sendt en sag til Ligebehandlingsnævnet om Holtbjergskolen i Herning. Det er de naturligvis i deres gode ret til.

Flere medier kaster sig nu over sagen, da instituttet i deres pressemeddelelse bruger udtrykket »ulovlig forskelsbehandling«, fordi Herning Kommune har genåbnet den tidligere skole. Her begyndte 64 elever efter sommerferien. Af dem er 63 tosprogede.

Mediernes tilgang synes at være den umiddelbart forudsigelige. Laver man i Herning noget ulovligt? Er man i Herning i strid med menneskerettighederne? Jeg anerkender med det samme, at både debatten om succesfuld integration af børn af indvandrere – og også debatten om, hvornår og hvordan de frie skoler tager mere samfundsansvar – er en svær størrelse.

Men jeg ønsker mig en langt mere nuanceret tilgang til denne sag. Der er nemlig ingen nemme løsninger i krydsfeltet mellem god integration, forældres tålmodighed, folkeskolernes ansvar og friskolernes (nogle vil mene manglende) samfundsansvar.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolelivs abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skoleliv, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden