0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Per Folkver, Ritzau/Scanpix
Foto: Per Folkver, Ritzau/Scanpix

Tirsdag afholder Rådet for Børns Læring konference om de natioanle test, der har været debatteret heftigt, siden de blev vedtaget i 2006.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forsker: Skoler med mange ressourcesvage elever dropper oftere de nationale test

På dagen, hvor de nationale test skal til debat, viser ny forskning, at skoler, der har en høj andel af elever med indvandrerbaggrund eller lavtuddannede forældre, oftere afholder sig fra at bruge de udskældte test.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Lad det være sagt med det samme. De nationale test er måske den mest omstridte sag i dansk uddannelsespolitik lige nu.

Kritikken af testene har været øredøvende, og fra alle afkroge af forsknings- og skoleområdet har der lydt talrige krav om at gøre testene frivillige og tillige været fremsat ønsker om at sætte dem helt i bero.

Det er på den baggrund, at Rådet for Børns Læring tirsdag afholder konference om de omdiskuterede test, og en af hovedtalerne på konferencen, Simon Calmar Andersen, der er professor ved TrygFondens Børneforskningscenter på Aarhus BSS, vægrer sig da også ved at deltage i et interview med Politiken Skoleliv. For emnet er betændt, og en kort biografi presser sig på.

I foråret befandt Simon Calmar Andersen sig i epicentret af en hidsig forskerdebat om testene. Debatten blev skudt i gang af professorerne Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner fra henholdsvis Aarhus og Københavns Universitet, som påviste en stor usikkerhed ved testene og anbefalede at reformere dem – eller allerhelst helt at opgive dem. Det gik et korps af 31 forskere - heriblandt Simon Calmar Andersen - i rette med. I et fælles debatindlæg fremhævede de 31 forskere blandt andet, at testresultaterne ligger tæt op ad, hvordan eleverne efterfølgende klarer sig til afgangsprøven, og derfor ville det være »forhastet og potentielt skadeligt« at stoppe med at bruge testene, lød advarslen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolelivs abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skoleliv, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden