Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Efterskole har succes: »Vi er gode til at være dårlige«

Efterskoleelever tager godt imod en skole, der markedsfører sig på, at der er plads til at fejle.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

130 unge er rykket ind på værelserne på Galtrup Efterskole på Mors. Undervisning i fodbold, e-sport og grafisk design starter lige om lidt, men her gælder det ikke om at være bedst. Det handler om at være glad for aktiviteten.

»Mange af vores elever har været vant til ikke at komme på a-holdet eller få de højeste karakterer,« siger forstander Jens Hvid Skovbo til DR P4 Midt & Vest.

Derfor har efterskolen gjort meget ud af at markedsføre sig som en skole, hvor der er plads til at fejle, og hvor de er gode til ikke at være ret gode.

»Det, der opstår, når konkurrenceelementet er væk, er, at hierarkiet bliver fladt og alle har en plads. Så blomstrer man på alle mulige nye og gamle parametre,« siger han.

Budskabet bliver tilsyneladende taget godt imod blandt efterskoleleverne. For to år siden var der 80 elever på efterskolen. Sidste år var der 105, og nu er de oppe på 130 elever.

Stress i 7. klasse

Netop skolens budskab om, at alle kan være med, var hovedårsagen til at Cecilie Mathiesen på 15 år valgte skolen. Inden hun startede, havde hun ikke gået i skole i halvandet år.

»Jeg faldt for, at de sagde, at her er de gode til ikke at være så gode. Jeg er altid blevet dømt for ikke at være megagod til det hele og ikke blive valgt som den første,« siger hun.

Folkeskoletiden var hård, fortæller Cecilie Mathiesen. I starten af syvende klasse fik hun stress og udviklede angst.

»Lige pludselig væltede det hele, fordi lektierne blev for meget for mig. Jeg sad med lektier, fra jeg kom hjem, til jeg gik i seng og i weekenderne. Jeg havde aldrig nogensinde fri til at lave noget sammen med mine veninder.

Forstander Jens Hvid Skovbo lægger meget vægt på, at eleverne ikke behøver være de bedste til alting.

Både Cecilie Mathiesen og hendes efterskolekammerat Mikkel Lund Jensen har netop taget hul på deres andet år på Galtrup Efterskole.

»Jeg kommer fra en folkeskole, hvor jeg ikke fik den hjælp, som jeg skulle. Jeg lærte først klokken i sjette klasse. Der kom mange lektier, og hvis jeg bare faldt lidt bagud, så blev der problemer,« fortæller Mikkel Lund Jensen til DR P4 Midt Vest.

På efterskolen vil forstander Jens Hvid Skovbo give eleverne ro og mulighed for at blive kaptajn i deres eget liv, fortæller han.

»Så selvom de unge har været uheldige med tidligere skolegang, skilsmisse, eller da der blev delt forældre ud, så finder de ud af, at de har en ny chance i livet.«

Rekordår for Galtrup Efterskole

37 elever har valgt at blive andenårselever, så de får to år på Galtrup Efterskole. Det er rekord for skolen.

Efter ét efterskoleår er Mikkel Lund Jensen blevet mere modig, og han er eksempelvis ikke længere nervøs for at spørge butiksekspedienter til råds.

»Jeg har fundet ud af, at verden er større, og små samtaler egentlig ikke er så slemme,« siger han.

Cecilie Mathiesen har lært at håndtere angsten.

»Jeg har fået det meget bedre. Jeg har fået en masse gode venner, og det havde jeg ikke hjemmefra,« siger hun til DR P4 Midt & Vest.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage
  1. DET NATURFAGLIGE SAMARBEJDE I UDSKOLINGEN - AARHUS

    Kurset vil omhandle følgende aktuelle naturfaglige udfordringer: Hvordan styrker og udvikler man …

    Læs Mere
  2. HUL IGENNEM MED JESPER WUNG-SUNG

    Mød Trine May og Jesper Wung-Sung til et kursus om det nye læremiddel, Hul igennem, til undervisn…

    Læs Mere
  3. KOM OG LÆS - KØBENHAVN

    Kom er læs er et nyt læsesystem til 0.-2. klasse, der fokuserer på en legende tilgang til menings…

    Læs Mere
  4. SKRIVESITUATIONER PÅ MELLEMTRINNET - KOLDING

    SkriveSituationer er et nyt læremiddel til mellemtrinnet, som lægger op til en skriveundervisning…

    Læs Mere
  5. Vi ses onsdag den 22. og torsdag den 23. april 2020 i Musikhuset & Aarhus Congress Center

    Skolemessen præsenterer de nyeste analoge, digitale og laborative læremidler inden for alle fag.

    Læs Mere
  6. SKRIVESKUD 3-5

    Vi kan ikke forvente, at vores eleverne bliver kompetente skrivere, før vi giver dem værktøjer ti…

    Læs Mere
  7. Kom og læs - HADERSLEV

    På kurset viser vi, hvordan Kom og Læs lægger op til daglig læsning og skrivning i børnehaveklass…

    Læs Mere
  8. Konfliktforståelse

    Vi sætter fokus på, hvordan vi som voksne forstår, håndterer og udvikler børn og unge, som ofte k…

    Læs Mere
  9. Metodekursus

    På dette kursus retter vi fokus mod, hvorfor vi skal introducere metoder, hvilke metoder og hvord…

    Læs Mere
  10. Livsduelighed

    På dette kursus retter vi fokus på de reaktionsformer, som børn og unge autismespektrumforstyrrel…

    Læs Mere
  11. Belastning og autisme

    På dette kursus retter vi fokus på de reaktionsformer, som børn og unge autismespektrumforstyrrel…

    Læs Mere
  12. Piger med autisme

    Jeg indleder med at perspektivere den grundlæggende forståelse af autismen, fordi det er vigtigt …

    Læs Mere
  13. Skolevægring

    Få viden om og forståelse for barnets kognitive forudsætninger. Kurset giver deltagerne indsigt i…

    Læs Mere
  14. Værdibaseret ledelse

    Ønsker du at styrke din organisation og dit ledelsesmæssige handlerum i forhold til organisatione…

    Læs Mere
  15. Grundkursus i autisme

    Børn og unge med ASF er forskellige og har hver især deres unikke personlighed, styrker og udford…

    Læs Mere
  16. Ekstra opmærksomhed på forældresamarbejdet

    Hvad gør vi, når vi som professionelle udfordres i mødet med forældre? Hvordan håndterer vi det a…

    Læs Mere
  17. Basal tillid

    Det er af afgørende betydning for mennesker, at vi er i stand til at føle tillid til vores omgive…

    Læs Mere
  18. Autisme og ADHD

    Kurset handler om, hvordan børn, der både har autisme og ADHD kan støttes og forstås bedst muligt…

    Læs Mere

Forsiden