Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Det er »forhastet og potentielt skadeligt, når Bundsgaard og Kreiner ønsker testene standset med øjeblikkelig virkning«, mener 31 forskere.
Foto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix

Det er »forhastet og potentielt skadeligt, når Bundsgaard og Kreiner ønsker testene standset med øjeblikkelig virkning«, mener 31 forskere.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

31 forskere: Drop kritikken af de nationale test

De nationale test måler udmærket og bidrager til vigtige forskningsresultater, lyder det fra en stribe forskere.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I flere af landets kommuner ulmer et opgør med de nationale test, men nu går en lang række forskere til forsvar for de udskældte test.

I en kronik i Politiken går ikke mindre end 31 forskere således i rette med den kritik af testene, som professorerne Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner fra henholdsvis Aarhus og Københavns Universitet fremsatte i april. De to professorer påviste en stor usikkerhed ved testene og pegede på, at resultatet for den enkelte elev kan svinge meget. De to forskeres anbefaling var at reformere testene - eller allerhelst helt at opgive dem.

Men ifølge de 31 forskere, som blandt andre tæller professor Lars Qvortrup, er konklusionerne »forhastede og i nogle tilfælde helt forkerte«.

Forskerne fremhæver, at selvom testene ikke måler helt præcist, viser de det mest sandsynlige niveau - og faktisk ligger resultaterne tæt op ad, hvordan eleverne efterfølgende klarer sig til afgangsprøven.

»Vi mener derfor, at det er forhastet og potentielt skadeligt, når Bundsgaard og Kreiner ønsker testene standset med øjeblikkelig virkning,« skriver de 31 forskere i kronikken.

Set med forskergruppens øjne er det væsentligste problem ved at bruge de nationale tests ikke, at der er en måleusikkerhed på resultaterne, »for det er der på alle test«.

»Problemerne opstår, hvis de nationale tests bliver tillagt alt for stor betydning,« skriver de.

Forskerne understreger samtidig, at forskning baseret på de nationale tests har bidraget til at give ny vigtig viden om blandt andet betydningen af frikvarterer, indsatser for tosprogede elever og effekten af at have to lærere i klassen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden