Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fritidslivet er blevet en del af den lange skoledag

Idrætsforeninger og musikskoler har efterhånden tilpasset sig skolereformen og kan ifølge forsker være med til at gøre op med skolens nulfejlskultur.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da skoledagen i 2014 blev markant forlænget, var det en stor udfordring for idrætsforeninger, musikskoler, spejderkorps, ungdomsskoler og andre fritidstilbud til børn og unge. Selvom det var et led i skolereformen, at disse tilbud skulle bindes tættere til skolen under overskriften 'åben skole', frygtede mange at miste kontakten til børnene.

Det skriver Kristeligt Dagblad.

Nu tyder en undersøgelse, som Center for Ungdomsstudier har udarbejdet for Undervisningsministeriet og Kulturministeriet, imidlertid på, at fritidstilbuddene har tilpasset sig den nye virkelighed og bragt dem i kontakt med flere børn end før.

Alligevel er undervisningsminister Merete Riisager (LA) optaget af, at fritidstilbuddene ikke bare bliver en integreret del af skoledagen, men også et mangfoldigt alternativ til den.

»Det gode ved sammenkoblingen af skole og fritidsliv er, at et stort antal børn får adgang til nogle fritidsaktiviteter, som de ellers ikke ville få. Men den længere skoledag – som vi nu har forkortet lidt igen – har også medført et pres på nogle fritidstilbud. Jeg mener, vi skal holde nøje øje med, at vi bevarer mangfoldigheden i udbuddet af fritidstilbud,« siger ministeren til Kristeligt Dagblad.

Merete Riisager uddyber, at hun finder det vigtigt, at aktiviteterne i et dansk børneliv foregår i mere end én arena, frem for at det bliver som i USA, hvor alt foregår på den samme campus.

»Foregår alt i samme ramme, er der ikke et andet sted, der kan fungere som ’ventil’ for det barn, der eventuelt oplever at blive holdt udenfor,« siger hun.

Rapporten opsamler 134 fritidstilbuds erfaringer med og holdninger til de forandringer, skolereformen har ført med sig. Tilbuddene har ifølge Søren Østergaard, leder af Center for Ungdomsstudier, vist stor tilpasningsvilje.

Du kan læse mere om undersøgelsen her.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden