Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Dansk skolepolitik er diskriminerende, mener lektor ved DPU Bergthóra Kristijánsdóttir (Arkivfoto).
Foto: Ida Munch/Ritzau Scanpix

Dansk skolepolitik er diskriminerende, mener lektor ved DPU Bergthóra Kristijánsdóttir (Arkivfoto).

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forsker om årtiers uddannelsespolitik: Det er blevet legitimt at diskriminere Yousef og Muhammed

Det er blevet lærernes lod at forvalte en skolepolitik, som diskriminerer og skaber ulighed. Det mener lektor ved DPU Bergthóra Kristjánsdóttir.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Sig mig, hvad du hedder, og jeg kan sige dig, hvordan du vil blive behandlet i skolesystemet.

Sådan lød overskriften på en kommentar fra Bergthóra Kristjánsdóttir, der er lektor ved Aarhus Universitet, DPU, i dagbladet Politiken søndag.

Der er nemlig diskrimination og forskelsbehandling at spore i dansk uddannelsespolitik og en tæt sammenhæng mellem det og så den hårde politiske retorik om udlændinge, skriver Bergthóra Kristjánsdóttir yderligere i sin kommentar.

Baggrunden for kommentaren er en analyse fra TrygFonden 6. marts, som konkluderer, at der findes diskrimination af elever med fremmedklingende navne. Danske lærere foretrækker helt konkret at undervise Mathias frem for Yousef. Der konkluderes yderligere, at der ikke ligger noget racistisk motiv bag, men at lærerne simpelthen bedre kan rumme Mathias end Yousef i en hårdt presset hverdag.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden