Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Prorektor på UC Syd Alexander von Oettingen er et af de seks medlemmer i den nye kommission, som skal komme med anbefalinger til en ny læreruddannelse.
Foto: Niels Hougaard

Prorektor på UC Syd Alexander von Oettingen er et af de seks medlemmer i den nye kommission, som skal komme med anbefalinger til en ny læreruddannelse.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er kommissions-medlemmerne, der skal granske læreruddannelsen

En lærer, en skoleleder og en række professorer. Få overblikket over medlemmerne i den nye kommission, der skal undersøge lærerudannelsen.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Seks fagfolk skal undersøge, om der er ræson i at gøre læreruddannelsen femårig.

Det står klart, efter at Uddannelses- og Forskningsministeriet fredag har offentliggjort navnene på de personer, der skal sidde i den kommission, som uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) for nylig har nedsat.

Ud over formanden, Simon Calmer Andersen, som allerede var offentliggjort, er der både repræsentanter fra forskningsverdenen og virkeligheden.

Her er kommissionens medlemmer:

  • Simon Calmer Andersen, professor på Aarhus Universitet (formand)
  • Alexander von Oettingen, prorektor, UC Syd
  • Elaine Munthe, professor, dekan, Universitetet i Stavanger
  • Jakob Roland Munch, professor, Københavns Universitet
  • Rani Hørlyck, skoleleder, Søndervangskolen
  • Inaluk Hede Pedersen, lærer, Bagsværd Skole

Læreruddannelse på universitetet?

I januar konkluderede en stor evaluering af læreruddannelsen, at både studieintensiteten og det faglige niveau er for lavt. Et af medlemmerne af ekspertgruppen var norske Elaine Munthe fra Fakultetet for Utdanningsvitenskap og Humaniora i Stavanger, og hun sidder også med i den nye kommission, der ifølge Tommy Ahlers skal komme med bud på en mere »ambitiøs« læreruddannelse.

Det skal blandt andet ske med inspiration fra udlandet.

Kommissionen skal gennemføre en analyse af, hvad læreruddannelsen skal kunne nu og i fremtiden for at leve op til samfundets behov.

Desuden skal kommissionen opstille modeller for, hvordan en læreruddannelse kan tage sig ud på professionshøjskoler, som det er i dag, og på universiteter. En hybrid kan også komme på tale.

Kommissionen skal se på fordele og ulemper ved de forskellige modeller, blandt andet i forhold til den regionale forsyning af velkvalificerede lærere i hele landet.

Kommissionen skal afrapportere i foråret 2020.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden