Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Michael Drost-Hansen/Ritzau Scanpix
Foto: Michael Drost-Hansen/Ritzau Scanpix

I februar udgav lektor Keld Skovmand bogen 'Folkeskolen - efter læringsmålstyringen'. I bogen retter han en hård kritik af det videnskabelige grundlag for skolereformen.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

5 dage med Keld Skovmand: »Jeg fortryder ikke noget af det, jeg har skrevet«

For et år siden anmeldte lektor Keld Skovmand en række forskere til Nævnet for Videnskabelig Uredelighed. Nu er de alle blevet frikendt. Ville han have gjort noget anderledes i sagen, som har vakt opsigt i skoleverdenen? Og hvad har drevet ham til offentligt at anklage kolleger? Skovmand ser tilbage på de hektiske dage omkring afgørelsen.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg er tidligt oppe og kører hjemme fra Vissenbjerg til København. Her holder jeg oplæg på Danmarks Læringsfestival, hvor jeg taler om, hvad der skal erstatte læringsmålstyret undervisning og evidensbegrebet. Det er ikke en kæmpestor sal, men til gengæld en fuld sal. Det er muligvis det bedste oplæg, jeg nogensinde har holdt. Jeg varierer mine udtryk meget og veksler mellem det meget alvorlige og det meget morsomme og får tilhørerne til at grine af det, vi alle sammen burde græde over.

Jeg bliver rørt af, hvor mange mennesker der stopper mig og siger, at mit arbejde er vigtigt. Det har jeg brug for at vide, fordi jeg tit synes, det er en hård og ensom kamp. Jeg tror, at jeg har givet stemme til mange læreres oplevede frustrationer over at lide under forskellige udgaver af læringsmålstyret undervisning. Jeg tror, jeg har været til gavn.

Nogle gange gør jeg det med nogle måske ret banale budskaber, men mange lærere har brug for, at der er nogle mennesker, som repræsenterer en form for en symbolsk magt, der taler den politiske magt imod. Vi har sandsynligvis ingen reel politisk magt, men det betyder meget, at lærerne kan høre kritikken blive udtalt.

Én på festivalen har et spørgsmål til sagen, men ellers fylder den næsten ingenting.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolelivs abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skoleliv, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden