Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ifølge Jette Kofoed påvirker det  mobningen, hvilket socialt medie mobningen foregår på.
Foto: Thomas White/Ritzau Scanpiz

Ifølge Jette Kofoed påvirker det mobningen, hvilket socialt medie mobningen foregår på.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mobbeforsker: »Når mobning har et digitalt spor, bliver uvished den puls, der banker«

De senere år har vi fået en masse ny viden om mobning, som ser ud til at være meget mere komplekst end først antaget. Og det gør det ikke mindre komplekst, at mobning i dag ofte har et digitalt spor, forklarer mobbeforsker Jette Kofoed.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I 2007 tog mobbeforsker Jette Kofod ud til en skoleklasse, hvor der var rapporteret om mobning, for at lave feltarbejde. Men hun blev forvirret over det, hun så.

Hun havde nemlig lært, at den, der mobber, typisk er aggressiv, mens offeret ofte er sårbart. Og hun havde læst, at der i mobbesager er en fast rollefordeling bestående af et offer, en udøver og nogle såkaldt passive bystanders, der kigger på.

Problemet var bare, at den virkelighed, Jette Kofoed mødte, var langt mere kompliceret. Der var ikke én klokkeklar mobbehistorie i klassen – der var en masse mobbehistorier, som var filtret ind i hinanden på kryds og tværs. Og der var ingen klar rollefordeling – ham, der ved første øjekast kunne se ud til at være udøveren, blev også selv mobbet.

»Det var helt vildt rodet. Det passede ikke med noget som helst af det, jeg havde en teoretisk funderet forventning om at finde. Da jeg gik fra det feltarbejde, tænkte jeg: 'Hvad er det, jeg har set? Var det ikke en mobbecase? Har jeg lavet et helt forkert feltarbejde?' Det var topfrustrerende,« siger Jette Kofoed, som er lektor på Aarhus Universitet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolelivs abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skoleliv, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden