Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Astrid Dalum/Ritzau Scanpix
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forsker: Drop myten om digitalt indfødte - skærme stjæler elevernes opmærksomhed

Computere får eleverne til at bruge tid på andet end skolearbejde og forringer deres præstationsevne. Men det skyldes ikke, at de er dovne eller uopdragne. De har bare lige så dårlige skærmvaner som alle os andre, mener forsker.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I sin ph.d.-afhandling har Jesper Aagaard indsat et billede fra en gammel Disney-tegnefilm: I en vindueskarm står en kage, og op fra den stiger en tyk duft, som nærmest fysisk trækker i karaktererne.

Jesper Aagaards ph.d. handler ikke om bagværk. Ej heller om gamle Disney-film. Den handler om, hvad computere i timen gør ved elevernes indlæring. Pointen med Disney-billedet er, at vi bliver draget af distraktion - og unge er ingen undtagelse.

»Så længe computeren står åben, og distraktionen er tilgængelig, så frister den,« siger Jesper Aagaard, som er adjunkt ved Psykologisk Institut på Aarhus Universitet.

I forbindelse med sin ph.d. interviewede og observerede han elever på et aarhusiansk handelsgymnasium. På den baggrund konkluderer han, at det handler om dårlige vaner, når unge ender på sociale medier, selvom de egentlig skulle bruge computeren til en skoleopgave. Det er simpelthen en fysisk vane at trykke på »F«, »A« og »Enter«, når de sidder foran en åben browser.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden