Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
I november brugte et lærerteam fra Gladsaxe fem aftener på at besøge deres elever fra 8.C. De havde nemlig sat sig for at rykke den klassiske skole-hjem-samtale ud af skolen. Arkivfoto
Foto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix

I november brugte et lærerteam fra Gladsaxe fem aftener på at besøge deres elever fra 8.C. De havde nemlig sat sig for at rykke den klassiske skole-hjem-samtale ud af skolen. Arkivfoto

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lærere rusker op i den klassiske skole-hjem-samtale: Familier får hjemmebanefordel

Et lærerteam fra Gladsaxe har brugt fem aftener på at holde skole-hjem-samtaler hjemme hos eleverne. Både forældre, lærere og elever mener, at det styrker samarbejdet og forståelsen mellem skole og hjem, men løsningen er dyr.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når skoledagen var slut, og mørket havde sænket sig over Gladsaxe, mødtes lærerne Lasse Møller og Signe Kentworthy fem aftner i november ude på Enghavegård Skolens parkeringsplads. Herfra satte de kurs mod de lejligheder, parcelhuse og villaer, som deres elever fra 8.C bor i. De havde nemlig sat sig for at ruske op i den klassiske skole-hjem-samtale og rykke den ud af skolen.

Lasse Møller og Signe Kentworthy brugte mellem en halv time og tre kvarter i hvert hjem. Dertil kom transporttiden mellem besøgene. Der er ingen tvivl om, at det havde været nemmere at sætte sig i et klasselokale på skolen og nå alle igennem på én aften på traditionel vis. Men de to lærere er ikke i tvivl om, at de fem aftners arbejde er godt givet ud.

»Når vi - høje på kaffe og kage - stoppede og gik hver til sit, så var det med en virkelig god fornemmelse. Samtalerne bragte os nogle andre steder hen og gav os så meget mere. Jeg tror, at vi får den tid, vi har brugt på det, tifoldigt igen i møder, vi ikke behøver at afholde,« siger Lasse Møller.

Han forklarer, at tanken med samtalerne var at give familierne en hjemmebanefordel.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden