Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mere end hver tredje barn med autisme går ikke i skole

Over en årrække er antallet af børn med autisme, der ikke går i skole, bare steget og steget.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et stigende antal børn med autisme går ikke i skole.

Det viser en ny undersøgelse fra Landsforeningen Autisme.

»Det er et kommunalt ansvar. De er alt for lang tid om at visitere børnene, og det bliver de syge af. Det er kommunal mishandling af børnene og deres familier,« siger Heidi Thamestrup, der er formand for Landsforeningen Autisme til Radio24syv.

Undersøgelsen er lavet blandt forældre til børn med autisme. Den har både været udsendt til landsforeningens medlemmer og delt på sociale medier. 1401 har svaret.

35 procent af autismediagnosticerede børn lider af skolevægring, hvilket vil sige, at de ikke går i skole. Det er 20 procent flere end i 2016, hvor landsforeningen gennemførte samme undersøgelse.

Tæt på hver sjette svarer, at deres barn ikke har været i skole i over et år.

Ekskluderet i skolesystemet

Nanna Slotmann bor i Københavns Kommune, og hendes søn, Valdemar, fik diagnosticeret autisme, da han gik i 1. klasse.

Han fik dog ingen visitation til en specialskole, da han blev diagnosticeret:

»Vi fik at vide, at der stadig ikke 'var prøvet nok', så han ville få afslag, hvis vi søgte om specialskole,« siger Nanna Slotmann til Radio24syv:

»Han skulle ligesom køres fuldstændig ned først. Det svarer til, at du får konstateret diabetes, men kommunen skal lige vurdere, om du må få insulin.«

Valdemar blev altså holdt i en almindelig folkeskole i over seks måneder, selvom han var blevet diagnosticeret med autisme og havde det virkelig svært i skolen:

»Valdemar truede med at tage livet af sig selv, da han gik i 1. klasse. Han fik vredesudbrud, nedsmeltninger, udviklede angst, og da han var allermest presset fik han en mild psykose,« fortæller hans mor Nanna Slotmann om perioden, hvor Valdemar blev holdt i folkeskolen efter han fik sin autismediagnose.

Valdemar har på nuværende ikke gået i skole siden i sommer og bidrager derfor til den stigende statistik på skolevægrende børn med autisme.

»Børn med autisme bliver ekskluderet i skolesystemet. Der er fortsat alt for mange børn med autisme, der ikke har et skoletilbud, som de kan holde ud at være i,« siger Heidi Thamestrup, formand for Landsforeningen Autisme.

Udviklingen forarger Troels Ravn (S), der er formand for Folketingets Socialudvalg:

»At hele 35 procent af børn med autisme på nuværende tidspunkt ikke går i skole er helt uacceptabel. Det kan vi ikke være bekendt. Det er på tide, at vi anerkender inklusionens negative sider,« siger han til Radio24syv.

De nye tal fra Landsforeningen Autisme bakkes op af årsrapporten for 2018 fra Klagenævnet for Specialundervisning.

Her skriver klagenævnet, at de gennem de seneste år har observeret en stigning i sager, hvor barnet ikke er i skole, mens sagen behandles i nævnet. I 17 procent af de sager om folkeskoleelever, nævnet har behandlet, har der været et barn, som ikke har været i skole gennem længere tid. Og det har især været børn med en diagnose inden for autismespektret.

Samtidig har Klagenævnet for Specialundervisning helt overordnet oplevet en markant stigning i antallet af klager - og nævnet har fundet fejl i 41 procent af de afgørelser, kommunerne har truffet.

ritzau

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden