Mange elever tør ikke sige deres mening i klassen. Arkivfoto
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Mange elever tør ikke sige deres mening i klassen. Arkivfoto

Nyheder

Har danske elever indflydelse på deres hverdag i skolen? Ja da, siger lærerne. Nej, siger mange elever

Der er en stor forskel på elevernes og lærernes oplevelse af, om eleverne har mulighed for at bidrage til reglerne i klassen. Derfor er det nødvendigt at arbejde målrettet med at oplyse både elever og voksne om børns rettigheder, mener UNICEF.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Har danske elever indflydelse på deres hverdag i skolen? Bliver de hørt af deres lærere?

Svaret på de spørgsmål afhænger tilsyneladende af, hvem du spørger. Lærerne mener nemlig i stor stil, at eleverne bliver inddraget. Problemet er bare, at en stor gruppe elever ikke deler den oplevelse.

Det viser en undersøgelse, som UNICEF har foretaget på 20 skoler, efter at de er begyndt at arbejde med at blive såkaldte rettighedsskoler.

Her svarede 97 procent af lærerne, at eleverne har mulighed for at bidrage til reglerne i klassen, mens kun 49 procent af eleverne mente, at det var tilfældet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden