Konkurrence blandt eleverne har tidligere været no go i folkeskolen, men med de ny læringsmål er den komme snigende ind ad bagdøren, påpeger lektor Hanne Knudsen DPU. Her er det eleverne i 3.d på Antvorskov Skole i Slagelse, som har matematik.
Foto: Martin Lehmann

Konkurrence blandt eleverne har tidligere været no go i folkeskolen, men med de ny læringsmål er den komme snigende ind ad bagdøren, påpeger lektor Hanne Knudsen DPU. Her er det eleverne i 3.d på Antvorskov Skole i Slagelse, som har matematik.

Nyheder

Pokaler, stjerner og konkurrence er rykket ind i folkeskolen på alle alderstrin

Pædagogiske principper om synlige mål for, hvad børnene skal lære, har ført til, at konkurrence er blevet en del af undervisningen, mener forsker, som har observeret, hvordan elever håndterer det.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Danske klasseværelser flyder over med stjerner, smileys, pokaler og åkander. De hænger på væggene eller i vinduerne og er symboler på, hvor langt eleverne er nået – ofte individuelt – i deres læring.

Hvor folkeskolen ellers har en lang tradition for at se konkurrence mellem eleverne som nedbrydende for fællesskabet, er konkurrence som motivation til at lære rykket ind i en stor del af folkeskolerne.

Det fortæller lektor Hanne Knudsen fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, DPU, som sammen sin kollega Søren Christensen har observeret fænomenet i sin forskning.

»I virkelig mange klasseværelser hænger der åkander, stjerner eller noget andet, fordi idealet er, at hver elev skal lære maksimalt, og målene skal være synlige,« fortæller Hanne Knudsen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden