Der var lagt op til en klar styrkelse af naturfag i folkeskolen, da undervisningsminister Merete Riisager (LA) og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i september fremlagde regeringens folkeskoleudspil med det periodiske system som bagtæppe.
Fra sin plads bag katederet i et spritnyt naturfagslokale på Lillevang Skole i Nordsjælland understregede statsministeren vigtigheden af, at flere unge uddanner sig til biokemikere, ingeniører og datamatikere, og »hvis vi skal lykkes med det, skal vi også magte at vække deres nysgerrighed«.
Dengang blev der lagt op til at lægge 480 ekstra fagtimer på børnenes skoleskema set over et helt skoleforløb.
I sit udspil skrev regeringen ligefrem, at naturvidenskab og teknologi ikke i dets nuværende form kunne leve op til regeringens målsætning på området: »Der er derfor brug for flere fagtimer til at dyrke og styrke elevernes faglighed inden for særligt naturfag,« hed det.
Prøv os gratis i 14 dage
Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement
Ja takAllerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar