Camilla Wang håber, at politikerne vil tølje reformiveren. For man kan godt adressere mange af ekspertgruppens kritikpunkter uden at pille ved de formelle rammer for læreruddannelsen, mener hun.
Foto: Pressefoto/Danske Professionshøjskoler

Camilla Wang håber, at politikerne vil tølje reformiveren. For man kan godt adressere mange af ekspertgruppens kritikpunkter uden at pille ved de formelle rammer for læreruddannelsen, mener hun.

Nyheder

Camilla Wang om læreruddannelsen: »Man går lidt fejl i byen, hvis man siger, at det faglige er det allermest akutte«

I starten af året gav en ny evaluering læreruddannelsen en hård medfart. Nu, hvor røgen har lagt sig, har vi spurgt Danske Professionshøjskoler, om evalueringen har givet stof til eftertanke, og hvorfor det egentlig er så svært at lave læreruddannelse.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Bliver læreruddannelsen bedre af at blive femårig? Skal den ligge på universitetet eller på professionshøjskolerne? Og er det mest presserende at sætte ind med mere fagfaglighed eller undervisning i klasserumsledelse og forældresamarbejde, hvis fremtidens lærere skal klædes bedre på?

Læreruddannelsen er ofte genstand for debat, og spørgsmålene er ikke blevet mindre aktuelle, efter at den ekspertgruppe, som blev nedsat til at kigge læreruddannelsen efter i sømmene, gav den en hård medfart i sin endelige evaluering, som blev offentliggjort i starten af året.

Der var retfærdigvis også gode nyheder i evalueringen, hvor professionshøjskolerne blandt andet blev rost for at arbejde seriøst med den seneste reform af læreruddannelsen fra 2013. Men ekspertgruppen lagde ikke fingre imellem, når den blandt andet konkluderede, »at professionshøjskolerne i flere henseender ikke er lykkedes med at sikre en ambitiøs læringskultur på læreruddannelsen«, og at det i høj grad er et ledelsesmæssigt ansvar at skabe en sådan kultur.

Men nu hvor røgen har lagt sig efter evalueringen, har den så givet stof til eftertanke hos dem, som står i spidsen for professionsuddannelserne? Og kan de overhovedet løse det selv, eller er evalueringen et vink med en vognstang til politikerne om, at de bør sætte nye rammer for læreruddannelsen, som senest blev reformeret i 2013?

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden