Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Camilla Wang håber, at politikerne vil tølje reformiveren. For man kan godt adressere mange af ekspertgruppens kritikpunkter uden at pille ved de formelle rammer for læreruddannelsen, mener hun.
Foto: Pressefoto/Danske Professionshøjskoler

Camilla Wang håber, at politikerne vil tølje reformiveren. For man kan godt adressere mange af ekspertgruppens kritikpunkter uden at pille ved de formelle rammer for læreruddannelsen, mener hun.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Camilla Wang om læreruddannelsen: »Man går lidt fejl i byen, hvis man siger, at det faglige er det allermest akutte«

I starten af året gav en ny evaluering læreruddannelsen en hård medfart. Nu, hvor røgen har lagt sig, har vi spurgt Danske Professionshøjskoler, om evalueringen har givet stof til eftertanke, og hvorfor det egentlig er så svært at lave læreruddannelse.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Bliver læreruddannelsen bedre af at blive femårig? Skal den ligge på universitetet eller på professionshøjskolerne? Og er det mest presserende at sætte ind med mere fagfaglighed eller undervisning i klasserumsledelse og forældresamarbejde, hvis fremtidens lærere skal klædes bedre på?

Læreruddannelsen er ofte genstand for debat, og spørgsmålene er ikke blevet mindre aktuelle, efter at den ekspertgruppe, som blev nedsat til at kigge læreruddannelsen efter i sømmene, gav den en hård medfart i sin endelige evaluering, som blev offentliggjort i starten af året.

Der var retfærdigvis også gode nyheder i evalueringen, hvor professionshøjskolerne blandt andet blev rost for at arbejde seriøst med den seneste reform af læreruddannelsen fra 2013. Men ekspertgruppen lagde ikke fingre imellem, når den blandt andet konkluderede, »at professionshøjskolerne i flere henseender ikke er lykkedes med at sikre en ambitiøs læringskultur på læreruddannelsen«, og at det i høj grad er et ledelsesmæssigt ansvar at skabe en sådan kultur.

Men nu hvor røgen har lagt sig efter evalueringen, har den så givet stof til eftertanke hos dem, som står i spidsen for professionsuddannelserne? Og kan de overhovedet løse det selv, eller er evalueringen et vink med en vognstang til politikerne om, at de bør sætte nye rammer for læreruddannelsen, som senest blev reformeret i 2013?

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden