Elever ved folkeskolens afgangsprøve skal måske fremover til at jagte andet end 12-taller. Regeringen vil i hvert fald ændre karakterskalaen, der har eksisteret siden 2006.
Foto: Jonas Pryner Andersen / Ritzau Scanpix

Elever ved folkeskolens afgangsprøve skal måske fremover til at jagte andet end 12-taller. Regeringen vil i hvert fald ændre karakterskalaen, der har eksisteret siden 2006.

Nyheder

Efter kras evaluering: Regeringen vil lave karakterskalaen om

7-trinsskalaen har ført til et for stort fokus på fejl, og der er for store spring mellem karaktererne. Og så mangler der en mulighed for at belønne den ekstraordinære præstation. Det viser en ny evaluering. Derfor vil regeringen justere den.

Nyheder

Hvis det står til regeringen, skal 7-trinsskalaen justeres.

Det er konklusionen, efter at anden halvdel af en evaluering af karakterskalaen, som regeringen bestilte i maj 2017, nu er klar.

Evalueringen peger på flere problemer ved 7-trinsskalaen. Et af dem er, at der mangler en karakter til den helt særlige præstation - sådan som det var tilfældet med det hedengangne 13-tal.

Netop karakteren til den helt særlige præstation er noget, som undervisningsminister Merete Riisager (LA) lægger vægt på.

»En karakterskala skal kunne rumme og anerkende de virkelig dygtige elever. Sådan er det desværre ikke med den nuværende skala. Det er hverken realistisk eller forventningen, at så stor en andel som i dag får den højeste karakter. Det vil en bedre mulighed for at anerkende den helt særlige præstation kunne ændre på,« siger hun i en pressemeddelelse.

Karakterkritik

Evalueringen peger også på, at der er for store spring mellem karaktererne 4, 7 og 10, der gør det svært for lærerne i grundskolen og på ungdomsuddannelserne at tydeliggøre en løbende faglig udvikling over for eleverne.

Et andet kritikpunkt er, at elever og studerende kun oplever 10 og 12 som gode karakterer. Og så bliver det nævnt, at 7-trinsskalaen fører til, at eleverne og de studerende bliver for fokuserede på at undgå at lave fejl.

Kritikken er ikke ny. Allerede da politikerne i 2006 indførte 7-trinsskalaen, blev den med det samme mødt af kritik fra flere kanter.

En af kritikerne er Hanne Leth Andersen, der er rektor for RUC og formand for Danske Universiteters uddannelsespolitiske udvalg.

Hun mener, at 7-trinsskalaen er for endimensionel.

»13-skalaen havde en læringstaxonomi. Hvis du havde forstået stoffet, så fik du 6. Man lærte at anvende sin viden, så man for eksempel fik 8, når man havde vist, at man kunne være analytisk. Så bevægede man sig opad, så du fik 10, hvis du kunne det meste, men det var rutinepræget. Hvis du oveni kunne tænke og forholde dig selvstændigt, så fik du 11, og for det exceptionelle fik du 13,« siger hun.

I modsætning til den udviklingstrappe står den nuværende skala, hvor man ikke bliver belønnet for at tænke ud af boksen, men straffes for at lave fejl.

»Med 7-trinsskalaen får du 12, hvis du opfylder målene. Det er derfor, vi hører, at lærere reelt starter på 12, og så ryger man et trin ned, når man laver fejl. Det belønner ikke dem, der prøver at gøre noget exceptionelt,« siger hun.

Hos Danmarks Lærerforening ser man også muligheder i at justere karakterskalaen. Ifølge formanden for Undervisningsudvalget i foreningen, Jeanette Sjøberg, bliver man nødt til at opfinde noget nyt. Hun er bare ikke sikker på, at man nødvendigvis skal lave en skala, der favner alle uddannelser.

»Jeg er ikke sikker på, at man kan lave en skala, der både skal bedømme en person i 8. klasse og en person, der skal ind på Oxford University,« siger hun.

Får man ikke problemer med at bedømme på tværs af uddannelser, hvis man skal bruge forskellige skalaer?

»Jo, det kan være. Men jeg synes, at man skal overveje det. For karaktererne fylder så meget for elever i udskolingen, og det gjorde de ikke under 13-skalaen.«

Skaber karakterer perfekthedskultur?

Ifølge Jeanette Sjøberg er 12-tallet blevet en »perfekthedskarakter,« som man får, hvis man har opfyldt kravene i et fag. På den måde er den også en karakter, som man kan forvente af dygtige elever.

Jeanette Sjøberg peger også på, at der er for stort spring mellem karaktererne, og at det medfører, at karakterræset intensiveres.

»Springet betyder, at karaktererne stiger. For hvis man sidder med 7-trinsskalaen, så sidder man ofte med elever, der ligger midt imellem store spring. Og så kan nogen ende med at rykke en elev op, selv om de måske ligger mellem to karakterer,« siger hun.

Hanne Leth Andersen mener ikke, at 7-trinsskalaen har skabt en præstationskultur, »men den kommer til at understøtte den, fordi skalaen har fokus på, at man ikke må begå fejl, og at man skal leve op til noget bestemt,« siger hun.

Hos Danske Skoleelever genkender formand Sarah Gruszow Bærentzen billedet af, at 10 og 12 anses som de eneste gode karakterer blandt mange elever, mens 7 anses som en dårlig karakter. Men hun tror ikke, at man kommer præstationspresset til livs ved at udskifte en karakterskala med en anden.

»Problemet er, at man som elev føler sig som et tal, når man får en karakter. Derfor skal vi sørge for, at man får en fyldestgørende kommentar, når man får en karakter. Det er sådan, vi bekæmper præstationspresset,« siger hun.

Uddannelsesminister Tommy Ahlers (V) hæfter sig også ved, at 7-trinsskalaen bidrager til den perfekthedskultur blandt unge, der har været så omdiskuteret de seneste år.

»Det er bekymrende, at de studerende på de videregående uddannelser har et meget snævert fokus på at undgå at lave fejl. Og at de store spring mellem trinene driver karaktererne op, så det er blevet normen, at alle skal have 12,« siger uddannelsesministern i en pressemeddelelse.

En exceptionel karakter

Tidligere har både den forhenværende uddannelsesminister Søren Pind (V) og nuværende uddannelsesminister Tommy Ahlers (V) nævnt, at de savner en karakter til det exceptionelle.

13-tallet blev i sin levetid givet for den »usædvanlig selvstændige og udmærkede præstation«.

I dag gives den højeste karakter, 12, for den »fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler«.

Regeringen satte gang i en evaluering af 7-trins-skalaen for at undersøge, om karakterskalaen bliver brugt efter hensigten. Første del af evalueringen kom i juni, og den viste, at karaktererne er steget, siden skalaen blev indført.

Det står for nuværende ikke klart, hvordan eller hvornår regeringen vil ændre på karakterskalaen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Forsiden