Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Formand for ekspertgruppe: Professionshøjskolerne er »nødt til at lave modulstrukturen om«

Den nuværende modulstruktur på læreruddannelsen forhindrer progression, mener norske Elaine Munthe, formand for ekspertgruppen, som har evalueret læreruddannelsen. Hun opfordrer professionshøjskolerne til at ændre strukturen.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For lidt progression.

Det er den største svaghed ved den danske læreruddannelse. I hvert fald hvis man spørger Elaine Munthe, som er formand for den ekspertgruppe, som tirsdag præsenterede sin endelige evaluering af læreruddannelsen.

Ifølge Elaine Munthe er det de mange løse og usammenhængende moduler, som professionshøjskolerne fik mulighed for at indføre efter reformen fra 2013, der spænder ben for progressionen på læreruddannelsen.

»I bekendtgørelsen for reformen i 2013 lagde man op til, at man skulle kunne tage et modul når som helst i løbet af studiet, og det giver jo ikke læreruddannelserne anledning til at skabe progression på en særlig god måde. Det er en udfordring for en fireårig professionsuddannelse, for der skal jo være progression fra et år til et andet. På den måde har reformen skabt problemer for læreruddannelsen,« siger Elaine Munthe, som til daglig er dekan ved Fakultet for uddannelsesvidenskab og humaniora på Stavanger Universitet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden