Det øger elevernes sociale samvær, når mobilerne er låst væk, viser en ny, stor DPU-undersøgelse.
Foto: Eugene Hoshiko / Ritzau Scanpix

Det øger elevernes sociale samvær, når mobilerne er låst væk, viser en ny, stor DPU-undersøgelse.

Nyheder

Stor undersøgelse: Strikse mobilregler giver forbedret samvær

Der er stor forskel på skolernes regler for mobiltelefoner, viser den hidtil største undersøgelse af området. Strikse regler giver ro og mere samvær, mens mindre strikse regler kan øge den digitale dannelse.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Mobiltelefonen skal væk, så den ikke forstyrrer i timerne. Det er en hyppig begrundelse for, at skolerne laver mobilregler. Men som en sideeffekt opnår skolerne også at styrke elevernes sociale samvær.

Det viser den hidtil største og mest repræsentative undersøgelse af skolernes mobilregler, der nogensinde er lavet. Det er DPU, Aarhus Universitet, som står bag rapporten, der offentliggøres i dag, tirsdag,

»Mobilreglerne har en effekt i to tredjedele af tilfældene. Hvis man laver regler for at få mere ro, så får man mere ro, men man får faktisk den største effekt på børnenes sociale liv. De bliver mere nærværende og får mere tid til at være sammen,« siger Andreas Lieberoth, der er ph.d. og adjunkt i pædagogisk psykologi på DPU, Aarhus Universitet, og står bag forskningsprojektet.

I undersøgelsen er 602 skoler blevet interviewet om deres mobilregler. Rundspørgen viser, at 60 procent har en formel politik, der er fastsat af ledelsen eller skolebestyrelsen, mens andre 18 procent har regler, der for eksempel laves i klasserne. Atter andre er netop i gang med at lave regler.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden