Måske skal man udvide læreruddannelsen, så de studerende i højere grad møder virkeligheden, lyder det fra forsker Lisbeth Lunde Frederiksen.
Foto: VIA University College

Måske skal man udvide læreruddannelsen, så de studerende i højere grad møder virkeligheden, lyder det fra forsker Lisbeth Lunde Frederiksen.

Nyheder

Forsker om praksischok: Dyrt at tage hånd om, men vi har ikke råd til at lade være

Leder af forskningscentret VIA Profession og Uddannelse Lisbeth Lunde Frederiksen opfordrer politikere til at sætte midler af til mentorer og gruppevejledning til nyuddannede lærere. Det koster penge, men det kan i længden blive lukrativt, fordi færre vil forlade lærergerningen, siger hun.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Det bliver ikke nødvendigvis en billig omgang, hvis man skal sætte ind over for antallet af lærere, der får et chok, når de overgår fra studiet til arbejdslivet.

Men en pose penge til en indsats mod det såkaldte praksischok er godt givet ud og helt nødvendigt, mener Lisbeth Lunde Frederiksen.

Hun leder forskningscentret VIA Profession & Uddannelse og forsker i nyuddannede læreres start på arbejdslivet.

»Det er måske smådyrt at lave mentorordninger eller gruppevejledninger og så videre. Men man kan også vende den om og spørge: Har man råd til, at mange lærere forlader lærerjobbet? Det er der jo meget, der tyder på, at de gør, hvis ikke de får hjælp,« siger hun.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden