Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Riisager om ny målemetode: Jeg har svært ved at se fornuften

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) er langt fra begejstret for et forsøg i Aarhus, hvor man med en ny metode prøver at måle elevernes personlige udvikling. Det fremgår af et svar fra ministeren til Folketinget.

»At udsætte eleven for test, hvor enkeltelementer af elevens personlighed udpindes og pointgives, har jeg svært ved at se fornuften i,« skriver hun.

Det er NordicMetrics, som står bag den nye målemetode, der kaldes UiL (Udvikling i Livsfærdigheder). Her er ideen, at man med en række spørgsmål skal kunne følge udviklingen i elevernes personlige og sociale kompetencer. UiL-målingen er her i Politiken Skoleliv blevet kritiseret af blandt andre professor Lene Tanggaard og Jeanette Sjøberg fra Danmarks Lærerforening.

I sit svar til Folketinget stiller Merete Riisager spørgsmål ved, om »det overhovedet er skolens opgave at måle og veje elevernes personlighed.« Hun tvivler på, at metoden kan bidrage positivt til at understøtte elevernes udvikling.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden