Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Linjefagsdækning i natur/teknologi-faget lå i 2014 på 37 procent i Køge, Faxe og Stevns. I dag ligger den på 80 procent.
Foto: Stig Nørhal/Ritzau Scanpix

Linjefagsdækning i natur/teknologi-faget lå i 2014 på 37 procent i Køge, Faxe og Stevns. I dag ligger den på 80 procent.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kommuner investerer i naturfag, men karaktererne lader vente på sig

I Køge Faxe og Stevs har man de sidste fire år arbejdet med at opkvalificere naturfaglige lærere. Det afspejler sig endnu ikke i elevernes karakterer, men det er bare et spørgsmål om tid, mener skolechef.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Naturfagene i folkeskolen skal opprioriteres. Sådan lød det, da undervisningsminister Merete Riisager (LA) og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i foråret lancerede en national naturfagsstrategi.

Den ambition har de længe haft i de tre sjællandske kommuner Faxe, Stevns og Køge. I samarbejde med professionshøjskolen Absalon og A. P. Møller indledte de i 2014 projektet Naturlig-Vis, som netop har som overordnet formål at opkvalificere de naturfaglige lærere og løfte det naturfaglige niveau.

Anledningen til at skyde projektet i gang var, at de tre kommuner måtte konstatere, at det stod sløjt til med de naturfaglige fag. Dels fik eleverne lave karakterer. Alle tre kommuner lå således under både landsgennemsnittet og gennemsnittet i Region Sjælland. Dels var de lærere, som varetog undervisningen i de naturfaglige fag, ikke klædt ordentligt på til det. Eksempelvis lå de tre kommuners linjefagsdækning i natur/teknologi-faget dengang helt nede på 37 procent.

I dag, fire år efter projektets start, er linjefagsdækning i natur/teknologi-faget steget til 80 procent, ligesom der er også er en stigning i dækningen af de øvrige naturfaglige fag. Til gengæld kan man ikke spore nogen tilsvarende fremgang i elevernes karakterer. Det viser en evaluering, som netop er blevet offentliggjort i forbindelse med projektets afslutning.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolelivs abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skoleliv, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden